AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.980

Någon som har erfarenhet och tips av import?

Hej,
Funderar på att importera en bil från Frankfurt och har kommit en bit på väg.

Objektet säljes av privatperson som äger bilen i sitt företag, bilen har bekräftats via märkesverkstad där den dessutom varit servad sen nuvarande ägaren köpte den från en annan AD.
Verkstaden har all dokumentation på bilen sen dom servade den första gången och ägaren har lovat ordna fram resten av historiken innan han fick den i sin ägo.
Efter samtal med både ägaren och verkstaden ska bilen genomgå en test innan jag bokar resa ner för att hämta den.
Verkstadsmeken vet dessutom vilken bil det handlar om och enligt vad han kommer ihåg vid senaste servicen beskrivs den som en bra bil med en seriös ägare.

Mätarställningen verkar stämma överens med resten av historien och dokumentationen.

Nuvarande ägaren skall kontrollera hur jag enklast köper bilen och får den försäkrad hela vägen hem, han har dessutom erbjudit sig att behålla sin försäkring tills jag kommer hem, är detta bra?

Jag beräknar att ankomma på förmiddagen och resa därifrån på eftermiddagen, hinner man med all eventuell pappersexercis förutsatt att bilens skick överensstämmer med beskrivningen?
Ev. banköverföring är dessutom redan ordnat.

Vad mer bör jag tänka på, märkesverkstaden borde väl kunna kontrollera om bilen är vara stulen?

mvh

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Tänk om alla kollade upp bilen så bra innan de åkte ner och köpte den!

Det enda som jag skulle vara lite tveksam till är att överföra pengar till en privatperson innan du har bilen inom räckhåll. Ok att överföra pengar till en auktoriserad bilfirma, men personligen skulle jag inte föra över pengar till en privatperson från Sverige. Även om risken är förhållandevis liten (om du nu inte har köpt en "nigeria-bil"...) så är den enligt min mening för stor. Bättre att åka ner, kolla så allt är ok, beställa expressöverföring och bo över en natt extra. Personligen köper jag inte av privatpersoner, eftersom jag som köpare är bättre skyddad vid köp från företag.

Du ska se till att ha en egen försäkring. Det går numera att helförsäkra bilen via de flesta svenska försäkringsbolagen. Det finns en låååång tråd om det här på forumet om du söker.

Om du har en annan lösning på betalningen så ska du hinna åka vidare sent på eftermiddagen.

Det du kan göra är att kolla fahrzeugbriefet. Är det äkta och ägaren har det i sin hand kan man i princip utgå från att bilen inte är stulen. 100 % säker kan mna inte bli, inte ens i Sverige! En bil kan tex alltid vara identitetsbytt, vilket en normal människa inte kan se.

Jag tycker det låter som du har full koll på läget, möjligtvis med undantag av betalningen. Är sedan bilen hyfsat ny och priset är rimligt (dvs inte den billigaste på mobile) så kan du vara hyfsat lugn.

Lycka till, och berätta gärna hur det gick!

mvh Johan
Hej johan,

Banköverföringen kommer givetvis ske efter jag har sett bilen själv, min bank har ett samarbete med en bank i Tyskland därför kan pengarna finns hos kunden inom 1 timme har jag blivit utlovad.

Bilen har jag funnit på Autoscout och tillhör inte dom billigaste objekten däremot kan jag tycka det är lite konstigt att mannen i fråga inte sålt den än med tanke på utrustning och skick.
Dock verkar han vara mycket upptagen i sitt arbete och därmed svår att få tag på.

Nu återstår bara testet som skall bokas, försäkringsfrågan, importskyltar och fahrzeugbriefet.
Jag undrar hur mycket av detta som märkesverkstan kan lösa på plats?
Och är det dumt att låta bilen stå försäkrad på föregående ägare medans man kör hem den och sedan skicka tillbaka skyltarna?

Mvh
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
för export kan eller vill inte verkstaden hantera, om dom ska kunna hjälpa dig så behöver dom ditt pass och det är inget du vill släppa ifrån om du inte känner personen/företaget
När man gör betalningar till utlandet kan dessa annuleras (dras tillbaka), till skillnad från inrikes betalningar.
pe
22
peter77
BMW 330 d Touring -02
antar att det är tüf testet som skall bokas. är som svenska bilprovningen o alla bilar som går på export genomför detta tror jag.

hämtade min bil i somras o en kompis i våras o känner till rutinerna hyfsat.

OM/ när du bestämt dig för bilen så åker ni till zulassungsstelle tillsammans (ej nödvändigt men kan vara bra att få lite hjälp. kan vara ganska omständigt för en svensk annars) och hämtar ut exportskyltar som skall vara RÖDA o gälla för två veckor (trafikförsäkr). Se till att kolla med ägaren om öppettider. Jag o kompisen kom ner en fredag kl 13 o de hade sagt att reg verket stängde kl 16. vad de inte visste var att just fredagar slutade de göra just exportskyltar efter 12.00! alla andra skyltar gjorde de till 16. tysk byråkrati. vi fick övernatta till på lör o fixa det i en annan stad 5 mil bort! observera att dessa rutiner varierar fr stad till stad.

Finns som sagt en lång tråd om detta här på autopower. jag trodde jag kunde allt efter tidigare erfarenheter, men när jag hämtade min bil själv i juni så gav de mig gula 5 dgrs som bara gäller nationellt. KOnstigt nog sa inte tullen ngt vid puttgarden så hemresan genom danmark o sverige på natten gick bra. tur i oturen kan man säga.

Om fahrzeugbriefet stämmer kan du med stor säkerhet vara lugn o överföra pengarna till säljaren. visst fifflas det överallt men det är i ytterst få fall i förh till alla bilaffärer som görs dagligen. Lycka till.

Black fear Z4
Hej det är inget konstigt med att hämta bilen. Var själv nere för 2 veckor sedan och hämtade hem en bil.
Några råd.

*Kollat bilen har du gjort så bra du kan.
**INGA PENGAR I FÖRSKOTT.
*Ta med dig kontanter, ej överföringar till privatpersoner när du är i Tyskland, de kan neka att dom inte fått in pengarna på kontot och då står du där...
*Kolla tiderna på registreringställena innan du åker ner.
Ha andra biler i beredskap om det visar sig att den inte är som säljaren sa, OBS klargör det för säljaren innan du åker att du har ett antal bilar du ska titta på.
* Gör upp priset innan du åker, påtala gärna det i samband med raden över.
* Provkör bilen tillsammans med ägaren gör gärna ett test på stället (1000kr).
*Kolla igenom alla papper.
*Kräv att säljaren följer med dig till registreringskontoret och att alla papper är med.
*Betala när du fått ut de röda 14dagarsskyltarna och fått alla papper, inte innan. Då har du bollen.
* Säg att du har ett konto på banken och att ni gemensamt åker dit och tar ut pengarna (även att du har kontanter). Betala honom på banken. Ta en kopia på insättningen (det hjälper banken till med). Berätta dessa krav innan du åker.
*Skriv ett köpeavtal (finns på mobile.de)

OBS! Det finns även en risk för rån vid stora kontanter, men är du stor o stark så...

Är säljaren seriös så går han med på allt detta.
Ring ditt försäkringsbolag, de flesta bolagen försäkrar genom chassinumret och då har du bilen helförsäkrad.
Vilka papper du ska ha finns å vägverkets hemsida samt konsument Europas hemsida.

Lycka till.

Black Fear Z4
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Privatköp i Tyskland är oftast relativt riskfritt men krångligt, en auktoriserad bilfirma är helt riskfritt.

Att mätarmanipulera eller mörka krockar är belagt med dryga böter eller fängelse upp till 2? år i Tyskland.

Köper du på en BMW-niederlassung så är det riskfritt, de skulle aldrig riskera sitt rykte.

Mvh
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Johan, på vilket sätt är du bättre skyddad vid företagsköp? Menar du ev. rån? Eller menar du garantier? (typ Europlus).

Jag har köpt både av privat o BMW i Tyskland flera gånger, kan inte direkt dra nån slutsats om vilket som kändes tryggast... Premium Selection hade i.o.f.s. garanti.

En sak har jag märkt, BMW (även andra firmor) putsar o vaxar upp bilen till nära nybilsutseende, de kan tom. bättra lack. Det gör inte alltid privatpersoner, vilket kan vara till fördel vad gäller "äkta skick".

Min 525:a är inte alls i samma ruskigt fina skick i lacken efter ett antal tvättar som när den stod i hallen i Tyskland. Men det går ju förståss att putsa upp igen...

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.