|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har haft en 6-serie med klimatkomfortruta och har nu beställt en ny 3-serie med detta. Funderar på vad den gör för nytta egentligen för 2700:- extra. Jag kan inte säga att jag märkte nån skillnad i min 6-serie bil med detta, men kan någon föklara vad det innärbär! Stänger den bara ute vissa strålar, eller gör den så det blir svalare i bilen. Har nu beställt en cab så det kanske är lite "overkill" med detta?? //Jocke | |
|
Har inget svar på din fråga men det jag märkt med min M5 som också har denna utrustning är att min "BroBizz" inte fungerar innifrån bilen utan jag måste veva ner och hålla den utanför bilen. BroBizz är den dosa som registrerar turer över Öresundbron. ___ //Ulf |
|
|
Det är samma "teknik" som många franska bilar har standard, dvs. ett mellanlager i rutan som stänger ute viss form av strålning (solljus, BroBizz, GPS osv.) Enligt Asken ska det även minska reflexer av xenonljus, men det uttalandet får stå för honom ;) |
|
|
Klimatkomfortruta reflekterar IR-strålning. Huvuddelen av den energi solen strålar ut ligger i den synliga delen av spektrumet, men en hel del når oss också i form av IR. Genom att ta bort IR-delen minskar solinstrålningen genom vindrutan, utan att sikten försämras. Märker man någon nytta av detta då? I praktiken är det svårt att märka. Det beror framför allt på att vi sällan lägger märke till att något fattas. Som förare är det svårt att veta att man skulle ha blivit utsatt för mer värme om rutan inte funnits där. Det finns ändå tillfällen då skillnaden märks ganska tydligt. Om man kör i en kurva, och solen skiner in genom vindruta till att börja med, kan man lätt märka skillnaden när solljuset plötsligt passerar in genom sidorutan i stället. Det är med andra ord inte så lätt att märka av klimatkomfortvindrutan, men det betyder inte att den gör nytta, bara att det är svårt att jämföra med eller utan. Jag valde klimatkomfortruta och är mycket nöjd med det valet. Det enda jag ångrar är att bilen inte har likadan behandling på övriga rutor. Kolla också priset extra noga. Det kan finnas kombinationrabatter, t ex kan regnsensor (eller paket som regnsensor ingår i) eller tonad överkant bli billigare i kombination med klimatkomfortruta. Den infon måste du nog begära från säljaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.