|
|
|
|---|---|
| Hej alla glada! Har funderingar om uppgradering av min telefon i bilen. Det sitter en originallur i armstödet med spiralsladd (tegelsten). Interfacet heter så mkt som Motorola 84.11-8 358 537. Sedan har jag en ejectbox 6 907 040 till Motorola V-ser liggandes + en lur. Den ska ha interface 84.21-6 916 564. Kablarna passar från båda ejectboxen till gamla interfacen förutom att v-ser. har en extra antennkabel. Ska finnas en adapter för detta vad jag vet... eller är det för nyare bilar? Har haft flera diskussioner med olika BMW här i Sthlm utan nåt större resultat. Måste man byta allt, eller räcker det med interfacet, eller bara adapterkabeln? Kanske nån där ute som har försökt med samma operation? Vore taksam för svar. | |
|
Hej. I de äldre interfacen & lurarna (tegelsten) gick aldrig antennkabeln ända fram så där finns ingen adapter att få. Men när BMW började använda standardtelefoner med olika trays och anpassningsmoduler så fanns det 2 generationer. Mellan dessa finns det dock adapter. /Andy |
|
|
Ok. Tack för svaret. Men ursäkta min dumhet, måste bara fråga: Vad har själva interfacet för funktion? |
|
|
Interfacet på tegelstenarna har den mesta funktionen, luren är enbart: LUR och Korthållare. Hela transcievern sitter i interfacet. /Andy |
|
| Ok. Men då undrar jag varför tex. Motorola V50, v3688 och v3690 modellen med tillhörande ejectbox har liknande interface under ejectboxen (tom. samma kontakter), fast ett annat BMW nr. Motorola v-serien är en riktig mobiltelefon. Kan det vara så att dom plockar bara info till displayen och handsfree funktionen? | |
|
1 Det fanns 3st generationer: * före ca 1999 * mellan ca 1999 och ca 2002 * efter ca 2002 2 Alla interfacen såg på ytan liknande ut och vissa telefoner använde tillochmed samma interface. 3 Så som du senast beskriver det fungerar det i de senare generationerna. I de allra senaste med bluetooth så är det en generell lådmodell för alla mobiler. 4 Vissa modeller nyttjar den externa antennen och vissa inte därav 1 extra koaxkabel samt antenn i vissa fall. En koaxkabel går aldrig att med bra resultat ersätta med tvinnad kabel ens med en kabelkonverter, till detta krävs det aktiv utrustning. Hur ser dina kontakter ut? Skicka en bild på bägge så kan jag lättare avgöra vilka generationer telefoner / kabelstammar du försöker para ihop /Andy |
|
|
Länk Så ser v-seriens ejectbox och interface ut. Mitt interface ser likadant ut med samma kontakt men annat BMW nr. På bilden ser man den lila kontakten som antagligen är till antennen. Kan fota lite närbilder på mina prylar nån annan dag. |
|
|
Det ser bekant ut. Blir intressant att se vad du har idag. /Andy |
|
|
Länk Så ser gamla interfacet ut med rätta BMW numret. |
|
|
Och så här ser telefonen ut ungefär (BMW nr. till interfacet stämmer inte mot mitt i annonsen). Länk Interfacet ser likadant ut men resten av grejorna vet jag ej. |
|
|
Hej, Då är det som jag skrev i mitt första inlägg: Antennkabeln går ej fram till luren så den adaptern finns ej att få. Du får helt enkelt dra antennkabel från modulen i bagaget och fram till luren. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.