AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.551

Trasig generator x5 4.4, reparation möjlig?

fi
39
fiLAN
x5 4,4 -02
Som topic förtäljer fick jag domen av lokala Bmw-verkstaden efter en tur med bärgaren dit. Generatorn det gäller är denna Länk och är en riktig bristvara begagnad, fick utbytespris på 9308:- ex arbete och det gör mig förbannad! Nu kommer jag på måndag ta ner bilen till en bilelektriker av den gamla skolan som fortfarande kan LAGA trasiga delar, bara det finns delar att tillgå vilket också verkar vara ett problem... Hur kan det vara möjligt att det inte går att köpa dioder osv när det finns fabriksrenoverade utbytesenheter?

Suck... Någon som har nåt annat tips ifall det skiter sig? Handla från Tyskland där de verkar ligger på nästan halva priset? Tips på firmor som handlar med utbytesenheter? Skicka den land och rike runt känns inte heller som ett alternativ för att finns det någon som kan lösa det är jag säker på att det är "min kille" som kan det... Baah känner mig bara upprörd och ville skriva a mig, nu ska jag vara tyst! =)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inga problem att repa en sådan , dioder finns att köpa från Bilelgrossist.
Nånstans runt 2500 kr bör det kosta inte mer.
Är i princip bara dioderna som ger sig.
Polaren som äger Bil&Service i Örebro har renoverat flertalet, MB använder även samma generator.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Delarna finns här.
Länk

///MVH Hasso
Länk
fi
39
fiLAN
x5 4,4 -02
Ja då fick man hem bilen igår äntligen! Det var inga problem att laga generatorn visade det sig, bra för andra att veta!

Det var en diod av sex har jag för mig men alla byttes på en gång för att säkerställa att den inte gick sönder igen. Tydligen är dioderna lite underdimentionerade och hade det suttit lite kraftigare i från början så skulle generatorna aldrig gå sönder enl meken.
Ch
4
ChristianX5
X5 4,4iA -01 Sport
Använder denna gamla tråden när den ändå finns.

Någon som vet vad en generator på X5 4,4 -01 ska ladda?

Jag och kompis (ex mekaniker) mätte idag och den laddade bara 11,5 på tomgång med mycket förbrukare igång och 13,8 vid ca 3000/rpm.

Han menar att det är generator byte inom kort men tänkte höra om någon har en annan åsikt.

Mvh Christian.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hur många volt fick ni vid 1500 varv? Ofta är generatorn markant effektivare strax över tomgång.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du ska ha AC på (alltid påslagen en V8 för att säkerhetställa laddningen)=750V när du mäter. Utan AC så sjunker tomgången ned under 600varv och då laddar det knappt alls och tömmer batteriet. En växelströmmare lämnar ingen laddkapacitet under 600V. Där för ska ALLTID AC var på enligt BMWs rekmendationer för att inte batteriets ska tömmas vid stadskörning med högbelastning och mycket tomgångskörning. 13.8 är OK normalt är mellan 13.8 till 14.3. En vätskekyld generator så är det dioderna, regulator, lager som ger upp, finns inga kol tex i en sådan.
Man måste mäta med ampermätare för att se hur mycket den ger, men håller den 13.8 volt med hög beslastning så är det OK

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ch
4
ChristianX5
X5 4,4iA -01 Sport
Tack för svaren grabbar, vi kollade aldrig vid 1500rpm och detta med AC hade jag inte en aning om. Ska mäta igen så fort det finns tillfälle.

Mycket bra att veta detta med AC får jag säga :)

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.