AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.296

Vilken ska man välja? 525 eller 320 efter några år med v70

ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Hallå
Helt ny på detta forum, och som på många andra forum så verker det finnas många tips och ideér på allt mellan himmel och jord. Kanon!!

Ska till att köpa bil och har haft en v70-05 170hk. Bilen jag tänkt mig är endera en 525 touring 03-04 (e39 alltså) eller en 320 touring 04-05.
Volvon jag hade var jag nöjd med det mesta förutom att jag tyckte att däcksljudet var väl högt (frugans skräpbil saab 900 95 är tystare). En tyst bil är således ganska relevant.
Har nu inte möjlighet att åka runt och prova bilar på några dar, så jag tänkte att som första steg kan detta forum ge lite tips på hur bilarna är.
Tycker ju då att 320 Touring är en hel del läckrare att vila ögonen på men kan tänka mig att 5-serien har skönare komfort och naturligtvis bättre utrymmen.
Jag har aldrigt åkt i vare sig en 320 eller 525, så jag är totalt novis när det gäller dom bilarna, men har bestämt att nån av dom får det bli.

Nu till frågan:
Är det stor skillnad på bilarna när det gäller framförallt komfort och tysthet i kupén?
Min jämförelse ska ska då framförallt ställas 525 vs 320, men betänk att jag haft en v70 förut.
Förstår om Bmw ägarna är lite partiska på detta forum. men det kan vara intressant att höra lite svar.
Transocean
525 är knäpptyst jämfört med volvon eller Saaben. Likvärdig med Volvon när det gäller utrymmen. Betydligt vassare i motorn och roligare att köra. Billigare att tanka. Den kvalitetskänslan som tyska premiumbilar har får du på köpet. Skönt att åka långt med en sådan vagn. Tre-serien har jag aldrig testad men det är lägre vrid på den 170 hästars motorn jämfört med en 525, sen är den klart mindre och borde rimligtvis även kännas mindre på vägen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
525:an är nog faktiskt något mindre än V70 i kupén men framförallt i bagageutrymmet. Har man inte behov att lasta jättemycket skrymmande prylar får man körglädje och en vettig viktfördelning tillsammans med en bättre bränsleekonomi jämfört med Volvon. Sportstolar är att föredra i E39:an. Komfortmässigt föredrar vissa Volvos stolar, men jag har inga problem med långturer i BMW. Ljudkomforten märks bäst i höga farter med en E39:a. Man pratar lika ostört i 200 km/h som i 90. Men det är ju en fördel först när man reser i Tyskland eller så..
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Om komfort är viktigt och du kört V70 -05 innan så föreslår jag
att det naturliga steget torde vara 5-serien E60.
Men om du av olika anledningar nöds byta ned dig årsmodells-mässigt så
ligger väl en sen E39 (5-serie) nära till hands.

3-serien E46 skulle jag skippa om du inte gillar vägljud och har höga komfortkrav.
Komfortstolarna skulle jag rekomendera dig till 5-serien med tanke på dom bilstolar du är van vid.

/L

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om det är komfort du är ute efter så har jag ett helt annat tips: Audi A6 3,0

För samma pengar som en 525 03<>04 så får du en A6 3,0 och den har ett par fördelar.

+ Tystare än 5-serien
+ Större utrymmen, både bagage och innerutrymmen
+ Lugnare gång på vägen, styrningen är klippstabil
+ Fyrhjulsdrift
+ Inga rostproblem

- Tråkigare att köra
- Kamrem = dyrare service

Exempel:
Länk
Länk
Länk

Jag har haft båda så jag dömer av egen erfarenhet. Är det komfort du är ute efter så vinner Audin. BMWn jag har nu föregicks av en A6 2,4 Multitronic, där har man komfort! Knäpptyst, steglös automat och utrymmen som en skåpbil. Men de är tråkigare att köra vilket var anledningen till att jag bytte.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Ska bara meddela att jag nu är en nöjd (än så länge) ägare av en 525i M-Sport Touring -04.
Mycket trevlig bil. Tyst, bekväm och komfortabel.

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Grattis

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.