|
|
|
|---|---|
lob |
Fyllde på olja på min 530 iM -02 idag efter att bilen bett mig kolla oljenivå. När jag drog upp oljestickan för att kolla nivån fanns det lite ljus "gegga" längst upp vid locket på stickan. Oljan såg fin ut, luktade bra och kändes bra. Nivån var på nedersta strecket så jag öppnar oljepåfyllningslocket för att fylla på. Då ser jag samma ljusa "gegga på lockets undersida samt lite i kanten. Är det kondens efter många korta körningar som orsakar detta eller ? Detta är första gången jag fyller olja efter ca 1000 mil. Det finns inget vatten i oljan och inget vatten försvinner och bilen går hur bra som helst. Varför blir de så här Länk |
|
Kondens är ju det absolut mest troliga iom att du skriver att du dessutom kört kortkörningar nu på slutet.. Har man inga andra symptom på att motorn går dåligt osv så ska man sitta helt lugnt med paraplydrinken och slappna av.. Mvh Janne. |
|
|
Du svarar ju själv på varför det blir på det viset, kondens. Kondens fälls ut på kalla ytor när fuktig luft träffar dessa. Ventilkåpan är en av de motordelar som blir riktigt varm sist, dessutom stiger den varma fuktiga luften upp mot densamma. Inget onormalt eller farligt. |
|
lob |
Tack Janne. Det låter ju bra men det ser ju inte bra ut. Vet att det var ganska vanligt förr på amerikanska V8 motorer med höga ventilkåpor (har haft några sådana) men det är ju inget man vill se i sin BMW. Jag sitter lugnt så länge men byter ut paraplydrinken mot en Glenroth 1989, singel malt när den är som bäst. Länk |
lob |
Anders-72 Jag förmodade att jag hade svaret själv men ödmjuk som man är vill man ju ha en second opinion (för att kunna slå sig för bröstet och säga "Va vad det jag sa !" Länk |
|
Japp, det gäller att gardera sig. Jag jobbade på en mekanisk verkstad en gång där chefen kunde stanna upp och titta när någon skulle börja med ett nytt jobb. Gick det bra, kunde han säga "-Det var det jag sa att den fräsen skulle gå fint". Blev det en smäll och flisorna yrde sa han bara "-Jaja, det var det jag förstod!" :) Jag ser att du har en importbil. Det som kan ställa till det med kondensen är att det brukar frysa i vevhusventilationen på bilar som inte har "cold climate version" på ventilationen. Det inträffar vid extremt mycket kortkörning i bitande kall vinter. |
|
|
lob: He,he...ingen reklam, men jag tycker att en prisvärd Whisky är Speyburn Highland Single malt(10-årig)...Kanske ingen sort man "skryter" med att ha ,men som sagt prisvärd för lite smuttande på fredagskvällen :) Inget "fränt" pris eller känt märke men återigen>>> prisvärd.. Mvh Janne. |
|
|
Den är god, Janne :) Såg för ett par dar sedan ett avsnitt av "Meningen med livet" där de besökte en pub som serverade den dyraste whiskeyn som gick att köpa i Sverige och den var inge vidare :) Lob, om man har en odrickbar blended eller nåt kan man använda den till att lösa isproppar i vevhusventilationen med.. |
|
lob |
Anders-72 Den enda whiskey som jag skulle kunna tänka mig att häda med så grymt skulle väl vara Standard Selection. Hur vet man om man har "Cold climate version" förutom att den uppenbarligen fryser. Länk |
| Det är pos.1-4 som skiljer. Länk Om man kan se skillnad eller om man kan se något artikelnummer vet jag inte. Om du beställer en utrustningslista via chassinummer borde det synas. Jag tror inte att en bil för tyska marknaden har "cold climate", men det är ju inte så många bilar vad jag vet som drabbas av problem heller i Sverige, trots avsaknad av denna. | |
|
Jag får kondens kladd på mitt lock och runt det när jag kör korta sträckor några dagar. Kör en rejäl tur på motorvägen så ska du se att du luftar ur vevhusventilationen och blir av med klegget! Jag tog en t.o.r till Ulladred med frugan idag och vips så var oljelocket normalt igen men visst är det irriterande och man vet ju aldrig. På min gamla e34 var det aldrig något klegg men däremot gick topplockspackningen på den två ggr och då vispade den ordentligt med grädde i tråget. |
|
lob |
Kondens verkar vara förklaringen. Har du varit i ullared med frugan är ju i alla fall plånboken ren :) Länk |
| Jo då, inte så mycket som en 25 öring kvar i plånboken, kvinnor är bra på att bedömma innehållet i plånboken och sedan se till att innehållet töms!! Men jag har i alla fall ett rent oljelock. | |
lob |
Hej igen. Ville bara informera om att jag tagit en tur och retur till Stockholm under helgen. Kollade när jag kom hem och all "gegga" har försvunnit. Alltså stämde teorierna om kondens. Härligt. Gjorde ett litet förbrukartest med vinterdäcken på (235/17 tum/dubb) 0,86 l/mil dator och 0,87 l/mil verklig förbrukning landsväg/motorväg med marchfart runt 140 km/h 70% av sträckan. Jag är klart nöjd !! Länk |
| Ja det var ju snålt. Undrar hur whiskeyförbrukningen står sig mot det där. . . . .? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.