|
|
|
|---|---|
|
Hej Hörde av en taxichaufför att man inte ska/får stanna när man kör ur en rondell. Dvs fordon har företräde fotgängare/cyklar mm ur rondellen. Stämmer detta? Finns det undantag? Mvh | |
| Vet inte om det stämmer när det gäller rondell, det låter ju vettigt iaf, men att en taxichaufför tycker att man inte ska/får lämna företräde, det var ju knappast oväntat. | |
|
Bilster har väjningsplikt vid utfart från cirkulationsplats: Länk (s 15) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ringde en körlärare på mitt jobb och så här sa han: Om du kör in i en rondell så måste du lämna företräde åt gångtrafikanter men inte cyklister. Även om det finns både övergångsställe och cykelbana. Om du kör ur en rondell måste du stanna både för gångtrafikanter och cyklister innan du kör ur rondellen. Om det inte finns övergångsställe eller cykelbana kan du ju hävda din rätt att köra men kör du på någon så åker du likförbannat på det eftersom cyklister och gångtrafikanter inte har någon trafikförsäkring. |
|
|
Man får hoppas att man undviker att lägga korsande övergångsställen så nära rondellen att man inte får ut sitt fordon ur denna. Det blir lätt kaos annars...) FP |
|
|
Tack för bra svar. Tyckte mig det lät logiskt att ha företräde ur, även mot fotgängare och cyklar för att inte stoppa trafiken/flytet i själva rondellen. Men tydligen hade jag och taxichaffuören fel. Trevlig helg. :) |
|
|
Det är inte mycket som är logiskt.... Vissa rondeller har tom signalreglerade övergångsställen precis vid en eller i värsta fall flera utfarter. När en gångtrafikant trycker på knappen för att få 'grön gubbe', blir det omedelbart rött för bilar som ska ut ur rondellen. Eftersom folk inte har vett att stanna innan rondellen, trots att det är stopp, proppas hela snurran igen och ingen kommer nånstans förrän den gröna gubben blivit röd igen. Sen trycker nästa gångtrafikant på knappen..... Ett riktigt skräckexempel är den s.k. 'Ankdammsrondellen' på Frösundaleden i Solna, där det är en busshållplats precis vid det signalreglerade övergångsstället - rätt många busspassagerare ska över Frösundaleden i rusningstrafik, med följd att det är stillastående kö ända från Råsundastadion på mornarna eftersom ingen kommer igenom rondellen.... |
|
| brommaplan anyone? värsta rondellen i stan | |
| Brommaplansrondellen är utom tävlan..... ;-) | |
|
Sparc: Går det inte att se till att taxichaffisen blir av med kortet och måste gå om trafikkursen? Som cyklist blir man ju smått mörkrädd när man får reda på att yrkeschaufförerna inte bra struntar i reglerna - de kan dem inte ens. (Jag vet att det är onödigt hårt att dra alla över en kam men när det gäller taxichaffisar så undrar man ibland om de inte har tappat respekten för trafikreglerna.) |
|
|
Enklaste sättet att förstå hur man kör i en rondell är att "räta ut den" i huvudet så den blir en rak en- eller 2-filig väg med 4 avfarter till höger Det är så det fungerar och det är med den principen lagen är skriven Tänker man så blir det mesta ganska logiskt faktisk Så frågan i den här tråden blir då rätt solklar Svängen man höger har ALLTID fotgängare/cyklister företräde om det är ett övergångsställe direkt innanför korsningen |
|
|
"Enklaste sättet att förstå hur man kör i en rondell är att "räta ut den" i huvudet så den blir en rak en- eller 2-filig väg med 4 avfarter till höger" EXAKT! Jag kan inte räkna hur många gånger jag försökt förklara detta för folk jag känner, som normalt svarar med "öhva, det är väl som en korsning typ". Har man denna regel i åtanke blir det också fullständigt uppenbart när och hur man skall byta fil respektive blinka för att ta sig in och ur rondellen på ett korrekt sätt. Wilhelm Svenselius |
|
|
Det förklarar också varför det blir så fel när man blinkar vänster i rondellen om man skall svänga av på den tredje avfarten till höger i rondellen Till och med navigatorn i bilen har fattat hur man gör "Kör in i rondellen och ta tredje avfarten" och INTE sväng vänster i rondellen. Att blinka vänster i en rondell är ungefär lika logiskt som att blinka vänster varje gång man kommer till en vänsterkurva på vägen ! |
|
|
Jag håller fullständig med Tallviking! Det finns t.o.m. animerade intruktioner på VV:s hemsida om hur man kör i en cirkulationsplats. Även en länk till trafikreglerna från dessa instruktioner. Det borde vid det här laget vara ställt bortom allt rimligt tvivel hur man kör i en cirkulationsplats! |
|
| vissa rondeller är lite special dock. man får kolla skyltarna, rondellen när man svänger av nynäsvägen till globen t.ex. där ska man ligga i höger körfält om man ska svänga vänster sedan höger. Och man ska ligga i vänster om man ska svänga vänster och sedan rakt fram. Man får ta det lite lugnt där. för många tror att det vanliga gäller. | |
| Brommaplansrondellen dök upp i mitt huvud när jag såg rubriken, tänk om folk kunde sänka haastigheten lite när man kör igenom rondellen. | |
|
Skyltarna ovanför rondellen anger var man rekommenderas ligga. Inte var man SKALL ligga. Det är skillnad på grön och blåa skyltar mot Gula !! |
|
| Tallviking: Är målade pilar rekommendation eller tvingande före en rondell? | |
|
Från VV angående körfältspilar: "Markeringen anger, för närmaste korsning, lämplig färdväg i markerat körfält. Är körfältet avgränsat med heldragen körfältslinje skall förare följa den eller de riktningar som pilen visar. Detta gäller dock inte förare som i anslutning till korsningen färdas in i eller från ett reserverat körfält. Markeringen anger också att fordon inte får föras i motsatt riktning. Körfältspil med två pilangivelser i samma riktning upplyser om färdväg i närmaste och därpå följande korsning." |
|
|
"Lämplig" är nyckelordet för både de vita pilarna på marken och de blå/vita skyltarna över olika körfält |
|
|
Och cyklisterna är ett gissel... Finns det markerat "cykelväg" gäller högerregeln, alltså samma trafikregler som för övriga trafikanter MEN cyklar dom på ett övergångställe är det på egen risk för då ska cykel ledas. Detta gäller också i en vanlig korsning. Jag har varit nära att invalidisera cyklister vid olika tillfällen och ingen av dom har varit under 40!!!! Riktigt tokigt för tanter och farbröder att cykla inte är lika enkelt längre som på "den gamla goda tiden" före rondeller, cykelhjälmar och alla dessa trafikregler. Bäst att tillägga att jag cyklar mycket själv. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.