|
|
|
|---|---|
|
Jag har hittat ett par fälgar som jag vill ha på min e39, på min bil ska jag ha ett et på 20 men på gälgarana är det et42, har jag fattat rätt att jag då behöver en spacer på 20mm lr tänker jag åt fel håll nu?? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas | |
|
Nu är det min tur att gästa din tråd. Tänk att du "delar" fälgen på mitten.....hur många millimeter är det till "plattan" på baksidan av fälgen om du mäter från mitten på fälgen. Jo, 20 mm. Skulle du montera en fälg med större "djup" alltså ET 42 innebär det att fälgen kommer längre in i hjulhusen. Alltså måste du lägga 20mm spacer så som du har räknat ut. Då kommer vi till nästa fråga....Hur mycket bredare fälg/däck än tidigare tänker du montera? Är det samma som det däcket du hade tidigare räcker det med spacern......annars är det lite beroende på hur mycket bredare däcket är totalt....För nu har vi löst så att den nya fälgen ligger i jämnbredd med den tidigare. Dock vet jag ju inte hur det blir innåt i hjulhusen eftersom jag inte vet vad du funderat över för dimentioner i övrigt.... M.V.H Dennis |
|
|
Det kan funka med 20mm spacers, men grundtipset är nog att använda fälgar med den offset bilen ska ha. Med så pass stor tjocklek är det dessutom klokt att använda skruvade spacers med styrflänsar för navcentrum, eftersom centrumflänsen på navet inte når ut att centrera i fälgens hål. En annan sak att tänka på, är att just E39 har en annan diameter på centrumhålet än de flesta andra BMW (74 mm mot 72,5 mm för t ex E34, E36, E46 och E90). Eftersom en fälg med ET42 troligen är till en 3-serie E36/E46, så du lär behöva någon slags centrering i alla fall - struntar du i det lär du få en lätt omskakande färd! |
|
|
Kom på att jag tänkte lite fel där.... Din E39 har nav med 74 mm centrumfläns, medan fälgarna troligast har 72,5 mm centrumhål. De går alltså inte att få dit utan att antingen svarva upp centrumhålen, eller ha en spacer som är så pass tjock att fälgen kommer helt utanför navflänsen. 20 mm lär inte fungera, det blir för lite gods kvar runt centrumhålet för att det ska gå att få till en 'expansionsfläns' eller vad man ska kalla det, som passar i fälgarna. Skulle tro att 25 mm spacers är det minsta som går att använda, men det bör funka rätt bra. Kommer hjulen för långt ut får du svarva av lite på fälgcentrum. Summa summarum skulle jag nog tro att det är bättre att hitta fälgar som passar på bilen utan spacers eller modifieringar. Been there, done that..... |
|
|
det är en Breyton fälg som passar till e46 e90 e38 och e39 så navhålet borde ju vara min "stora" diameter.. Har letat men hittar dom bara i et42, fälgen är 9,8*19 medans original är ju 8*17 på min bil.. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
Verkar skumt att en breyton passar både E46 och E39 då dessa bilar har olika bultmönster. Visserligen 5/120 men har för mig att E39:an har aningen större...liknande amerikanska 5/120. Någon som kan detta mer exakt kanske. Men skumt låter det i alla fall.... Annars skulle jag gå på "gunnares" tips att köpa fälg med rätt et från början. M.V.H Dennis |
|
|
Alla BMW´s fembultade nav har 120 mm delningsdiameter. Alla BMW´s 5-bultade nav har centrumstyrning ø72,5 utom E39 och E70 som har ø74. Amerikanska lilla GM-bultcirkeln på ø4,75" blir omräknat ø120,65mm och det är nog amerikanska fälgar som kan ha den delningsdiametern. med långa bultar och korrekt centrumstyrning är det nog fullt möjligt att använda ø4,75"-fälgar för den som nu vill ha Boyd el. American Racing fälgar på sin BMW :/ |
|
|
nu äe fälgarna köpta dock blev det bara 19" men nu med rätt et, får hoppas dom kommer snart så ska jag lägga ut bild när dom sitter på bilen Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.