|
|
|
|---|---|
|
Hej där, Har installerat motorvärmare (defa) på min bil. Borde inte motortemperaturen påverkas ifall man kör den i 2 timmar vid 0grader? Blir lite orolig att den inte är installerad på rätt sätt. | |
|
Hej! Du skriver inte vilken bilmodell det gäller eller motortyp. Då blir det enklare för vissa härinne vet vilken typ av värmare det är (slang, block o.s.v.) och kan ge lite mer info. Min 316 har jag en Defa-värmare inkopplad. Jag körde den en timme och då hamnade tempmätaren passerat det blåa med marginal då jag tittade på tempmätaren efter ca 1 minuts körning. Betänk att mätaren i instrumentet är temperaturen på kylarvätskan och om du t ex har en blockmonterad värmare märks det inte likadant. Mvh Asken |
|
| Jag har en 530 -01 som också har defa motorvärmare och det syns knappt på tempmätaren efter ett par timmars inkoppling. Var på blocket hitar man värmaren? | |
| Samma för mig på min defa blockvärmare till 528an. Märks knappt överhuvudtaget på mätaren om man haft värmaren inkopplad. Men jag inbillar mig att motorn låter en nibbla gladare och inte varvar lika illa som när man inte haft värmaren inkopplad. | |
| Det jag menar var att den funkar nog men frågan är om man borde räkna med att man ska se det på tempmätaren också? | |
|
Tecken på att den funkar är att motorhuven är snö/is fri. Kanske man kan dra upp oljestickan och känna på oljan för att kolla att den är varm iaf. Varm olja = glad motor. |
|
|
Är nog ganska normalt att det inte syns på tempmätaren. Jag har värmare utanpå blocket på min BMW och det är nog inte lika effektivt som en insticksvärmare men ändå förmodligen tusen gången bättre än inget alls. Dessutom är det skönt med varm kupe och isfria rutor. Är man osäker på om den funkar så går det naturligtvis att känna på den med handen men var försiktig för den blir mycket varm. Monterar man själv så kan det vara smart att kolla det innan man monterar. På min andra bil har jag digital vattentempmätare och värmare av insticksmodell. Efter ca 2,5 timme vid några plusgrader ute så visade den 42 grader. OlaO: Kolla på Defas hemsida så borde du hitta var värmaren ska sitta på din bil Länk Finns även en del annat intressant att läsa där. Sparc: Tror inte att oljan blir varm av värmaren, den sitter en bra bit från oljan. På bilar med tempmätare för oljan så ser man att man får köra långt innan den blir varm. |
|
| Tack Hot Rod! | |
|
Man känner på blocket att det är varmt. Man märker att tempmätaren går upp till normal snabbare än utan värmare. Detta med blockvärmare. |
|
|
För min del så har det egentligen inte varit någe snack om att den faktiskt går igång. Varmt blir det vid värmaren men det var mest intressant om den skulle ge utslag på tempmätaren. Men det verkar det alltså inte göra. Kör jag värmaren på min gamla E34 så märks det på tempmätaren direkt så man undrade lite stilla om man fått dålig kontakt block<->värmare på E39. Men den funkar nog bra låter det som baserat på vad man läst här. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.