AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.301

Min kamaxelgivare var trasig.

be
21
begnt
523iA Touring - 98
Min bil hade tappat vridmoment. Det kändes nästan som att dra släpkärra hela tiden. Under tiden detta felet var så hördes ett tickande ljud från motorn. Ljudet hördes mest från bränsleröret som går längs spridarna. Hur som helst så gjorde bmw en koll som visade trasig kamaxelgivare. Den blev bytt och det blev en helt anna bil. Tickandet försvann och kraften kom tillbaka. Vad var det egentligen som tickade? Bilen är en 523iAT-98.
För övrigt ett mycket bra forum som lärt mig mycket.
Intressant. Vad fick du betala för kalaset?
be
21
begnt
523iA Touring - 98
Själva givaren kostade 750kr. Jobbet gjorde jag själv, det var lite pilligt med kontakten men annars inga problem. Jag kan tillägga att bmw fick även fram att luftmassemätaren var sönder, men det är inget som jag har märkt av.
Borde väl kanske klara det isåfall om det skulle vara, tur att man inte har tummen mitt i handen! Massemätaren fick jag bytt vid senaste service, visade sig efteråt att den gamle troligen inte var sönder hrrrm...! Får ha den som reserv ;)
Visa användare
138
sutko
bruksbil
hej,
tänkte fråga var sitter den kamaxelgivare/vevaxelgivare på en 523-an -99.Är det svårt att komma åt den?

sutko
be
21
begnt
523iA Touring - 98
Min bil är ju en -98 men det är nog samma. Den sitter längst fram på vänster sida bakom vanos. Jag lossade på oljeledningen till vanosen och en givare av något slag som också sitter på vanosen sen var det inget problem. Det var kamaxelgivaren som jag bytte, var vevaxelgivaren sitter det vet jag inte.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vevaxelgivaren sitter framme på motorn över ett kranshjul. Om man står på höger sida av bilen och viker undan nedre kylslangen så ser man den och kommer åt att byta den. Andra änden av kabeln sitter i en kontakt under insuget, långt pilligare att komma åt än själva givaren.
Visa användare
138
sutko
bruksbil
ok. nu vet jag...det är bra att veta....tackar

sutko
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.