AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.865

Lackjobb på huv, tillräckligt bra? (bild)

Ra
11
Rainstain
530iAM Touring -01
Jag är spekulant på en e39 som har haft det klassiska galvsläppet i falsningen och därtill följande rostangrepp. Det har gjorts ett lackjobb på huvens båda sidor och det ser inte helt ok ut för mitt otränade öga (Länk har någon av er samma åsikt? garantitiden har gått ut och förmodligen har den tidigare ägaren blivit övertalad om att ett "slipa-lacka-jobb" räcker. Jag fruktar ju givetvis att rosten redan fått fäste inne i falsen och kommer att blomma ut hela vägen.
Är det lönande att försöka argumentera för ett garantiåtagande från BMWs sida trots att bilen varit ute sen nov 2001 (således mer än 6 år) eller är det helt kört?
bilen har förövrigt klockren servicebok med auktoriserade stämplar.
Har någon en uppfattning om vad en helt ny huv+lackjobb ligger på ungefär?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
rätt länk ---> Länk

__
Bilblogg:
Länk
jag sålde min förra E46 330 cab med samma rost på huven.
hade så klart inte märkt det i tid, så det blev till att byta.
har för mig att han som köpte den fick dega runt 20k för ny huv+lackjobb.
kan vara så att huven kostade 12k olackad faktiskt när jag tänker efter.
då borde E39:ans huv ligga på ungefär samma.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min utbytta huv såg lika bedrövlig ut efter mindre än två år. Skulle ALDRIG betala 12´ för en felkonstruerad huv. Det enda sättet är i så fall att sprätta kittet och göra om jobbet på den nya huven, för det är samma grejer man får vid byte. Min gode bilplåtslagare har gjort reparationer åt mig som hållit mycket bättre än nya delar från BMW, så jag tycker inte du skall bekymra dig.
Ra
11
Rainstain
530iAM Touring -01
Nu har jag fått besked om att huven har bytts på garanti i maj -07, då undrar jag genast varför har man då slipat och lackat om på två ställen redan 9 månader senare?! Jag fruktar att verkstaden i fråga har plockat hem en ny huv på garantin och sedan lagt den på en annan bil och sedan har man fixat denna huven genom slip/lack. Anledningen till att jag tror detta är att förre ägaren inte verkar ha jättekoll på såna här saker...
Kan någon med lite erfarenhet av hur det ska se ut kolla på bilden som Mugge korrekt länkat till och ge sin syn på detta?.
Har ngn hört talas om att aukt.verkstad har fintat bort någon på liknande sätt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är fullt möjligt att det bubblat sig efter 9 mån. Min huv som är två år gammal har bubblor längs en sträcka på runt 20 cm på ena sidan. Där är lacken också betydligt tunnare. Eftersom BMW varit generösa med att lämna ut nya delar tror jag inte det är någon hårdvaluta, så det är nog inget fusk.
Garantidelarna är ju som bekant lika "bra" som orginal.
Pe
90
Penzel
540iA Limo -99
Det är ganska lätt att se om en huv e omkittad! Titta på kitsträngen om den är väldigt ojämn etc! En ny huv som e kittad på fabrik har en väldigt jämn sträng för jag antar att en robot har gjort det! Men är den omkittad förhand så kan den vara lite "slarvigt" gjord!

MVH
Penzel

Projekt "Red Rocket" börjar ta form!
Titta i bilbloggen!!!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, enl. bilden så verkar en sträcka på 3-4 cm vara omkittad. Den skarpa radien på omvikningen ser ut att blivit slipad då den har en platt yta.
fr
176
frejo
535iA -98
Kostar verkligen en huv 12000 på BMW? På ABKbildelar kostar de 2390:- Viss prisskillnad det! Och med tanke på hur originalhuven rostar kan väl detta ses som ett bra alternativ. Det är troligen det här alternaivet jag kommer satsa på i alla fall eftersom min huv är angripen den med.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bra tips, frejo. Tyckte också att 12´ lät saftigt. Har hört något liknande priset du nämde för E36-huv tidigare.
Ra
11
Rainstain
530iAM Touring -01
Nu har jag fått svar att garantihuvarna ska se ut så här, dvs nerslipade i kanterna. Är det här något som ngn annan känner igen? Tydligen kan det vara så att det beror på när i tiden man fått sin garantihuv!? Finns det någon som har fått sin motorhuv (på E39:a) utbytt på garantin kring maj 2007 som kan bekräfta detta? Eller till och med bifoga en bild på detta?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min såg då lika ut som orginal, inga nedslipningar. Den byttes någon gång 2006 och är rostig nu, men på höger sida i stället för vänster. Ombyte förnöjer...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.