AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.756

525 93a enhjular, diff?

Sida 1 av 2
Ba
27
BasseBeemer
Bmw 525i -93
Hej,

Har en Bmw 525 -93 som bara slirar på ett hjul.. Vill ju gärna att det slirar på båda så tänkte höra om diffen från en 535 är bult-on..?
Eller ska man byta hela bakvagnen..?

Eller är det M5 som gäller..?

Mvh//Sebbe
Mu
616
Mustang

540iat -94
Varken 535 eller m5 är bolt on. 535:an har med stor sannolikhet inte diff den heller och båda alternativen ger mkt högre varvtal vid motorvägsfart om du inte få tag i diffen till m5 med 6vxlad tror jag då blir det samma.
Ba
27
BasseBeemer
Bmw 525i -93
Typiskt de oxå..

Vad gör man dårå..? Kostar på en torsion diff?
Svetsa är tänkt som sista utvägen..

Mvh//Sebbe
sl
137
slhap
530Da Touring -02
står du still och ritar eller åker du på sladd?

Jag har inga problem med att det bara släpper på ett hjul, när jag kör på sladd. försöker man stå still och "börna" (ursäkta bonnsvenskan!) så står ett hjul still, men hur kul är det att stå still och elda däck?

Vad har du för setup på dämpare/fjädrar? låg och hård fram, lite mjukare bak är riktigt skönt om man vill åka på bredden.

525i '92

my shit always works sometimes!
bi-em-dabbeljoo
Ba
27
BasseBeemer
Bmw 525i -93
stå still och rita kan ju ta sig i brasan, för de suger..

Ja när man ska åka på ställ nu så enhjular den alltför mycket, sierran ja har som brukis enhjular mkt mindre... Och nu är det endå vinter före här..

Har sänkfjädrar fram och orginal bak, Men ska byta ut dämparna fram då förra ägaren bara bytt fjädrarna.. Får se hur man ska göra bak.. Förslag?

Har även problem att tempen går upp till strax under rött, men viskofläkten är ny.. Är det vattenpumpen som håller på att ge upp, går nästan att klämma ihop slangen till kylarn när man varvar mkt..

Tack för svaren!

Mvh///Sebbe
wi
25
wissel
525 M-01
Vattenpump som lagt av.. Topplockspackning.. Den verkar ju gå hårt så....
Ba
27
BasseBeemer
Bmw 525i -93
Hej!

Ska byta vattenpump och termostat till helgen får man väl se... Men tvivlar på toppackningen då den inte gått långt..!

Mvh//Sebbe
wi
25
wissel
525 M-01
gör så,, min vattenpump paja så den blev varm.. lufta klokt sen,,kan gå åt ett par timmar till de..
Ba
27
BasseBeemer
Bmw 525i -93
Är dom speciell och lufta..?
tips?Förslag?

Mvh///Sebbe
wi
25
wissel
525 M-01
Sitter en luftskruv på kylaren o har du tur sitter det även en på termostathuset,, lufta tills det kommer rent glykol o inga luftbubblor..min fick ja köra ett par mil o lufta igen för de kan lägga sig luftfickor lite överallt om du har otur som jag. ha typ 2000 varv på motorn så de blir lite flöde i systemet.
MVH
Ba
27
BasseBeemer
Bmw 525i -93
Tackar så mycket för de svaret!

Slipper man jävlas alltför mycket med lite tur.. ;)

Är bara biten där med att den enhjular mkt..? Hur får man bort detta fenomen utan att de kostar flis..! ?

Mvh//Sebbe
wi
25
wissel
525 M-01
tror de sitter sparr på två hjuldiff på 530/540.. Men sen om de passar vet ifan:).. annars aga diff men inge kul o köra omkring i tyvärr..

MVH
Ba
27
BasseBeemer
Bmw 525i -93
Aga är sista utvägen... Hoppas man hittar nå alternativ, finns nog inge värre än när det börjar enhjula hipp som happ.. :(

Är det vissa 535or som är diffade..?
Komplett bakvagn är bolt-on?

Mvh//Sebbe
Mu
616
Mustang

540iat -94
535 kan vara bolt on men kruxet är att 535:an har 0.8:1 på högsta växeln medan 24-ventilaren har 1:1 på högsta växeln. Detta speglar av sig på bakaxelutväxlingarna, 535:an har 3.64 eller möjligtvis 3.45 medan din bil har 3.23. Du skulle få bra ax men bilen skulle varva massor vid landsvägsfart.
Och alla 535:or är inte diffade, ju nyare bilarna blev desto ovanligare blev det tyvärr med diff..
Mr
80
Mr EmCom
e28 535 turbo
e24 635 cis
e21 318
(Lånar tråden lite)
Min 525:a varvar ca 2500 rpm i 90-95km/h. Är det normalt?

Körkortslös pga nya BMW:n :P
Mu
616
Mustang

540iat -94
Ja det är normalt. Till vänster finns en flik som heter Diverse. klicka på den, och sedan på lathundar, där kan du rulla ned och mata in olika utväxlingsförhållanden och däckdimensioner och se vad det ger för hastigheter och varvtal.
Mr
80
Mr EmCom
e28 535 turbo
e24 635 cis
e21 318
Jo jag har sett den, men är ingen höjdare på siffror så..
Men tack så mycket =)

Körkortslös pga nya BMW:n :P
Ba
27
BasseBeemer
Bmw 525i -93
Hej!

Tack för svaren!

Har inte funderat alls på om det var nån annorlunda utväxling... Tack för upplysningen!

Fast frågan hur man får den att tvåhjula mer återstår.. :)
Ska man försöka hitta en 525klump med diffbroms..? Eller är dom väldigt sällsynt..?

Mvh//Sebbe
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Inte väldigt sällsynt, extremt sällsynt... :(

Om du styvar upp den bak blir den mer överstyrd. Mycket krängning ger mycket skillnad i belastning mellan ytter- och innerhjul vilket i sin tur ger att den skickar all kraft på den mindre belastade hjulet (innerhjulet). Med liten krängning behåller man ofta tillräcklig balans i belastningen och risken för enhjulare minskar avsevärt.

När det gäller 540 så är det bara bilar UTAN antispinn/antisladd som har diffbroms. Mycket ovanligt. Och den klumpen lär inte heller passa bolt-on om inte 535 och M5 klumpar passar. Dock skulle jag tro (utan att veta) att det ganska enkelt går att få dem att passa.

---
Going sideways.
Ba
27
BasseBeemer
Bmw 525i -93
Hej,

Tack för svaret!

Ja nu när du säger de så... Är heltorginal baktill nu, så om den är lite styvare så kanske det ordnar till sig lite till iallafall...

Får väl se till sommarn hur mycket den är tänkt och enhjula..

Vad är det för utväxling på M5 klumparna om man kommer över en komplett bakvagn..?

Mvh//Sebbe
Ke
20
Kekken
525i - 91
har satt en m5 klump på min 525a. den diffar som en gud. otrolig att sladda med. kommer man från snö å in på asfalt spelar ingen roll bara hjulen snurra så är de inga problem. den varvar dock líte mer. men de får man leva med;P.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.