|
|
|
|---|---|
|
Hej. Misstänker att min bil drar krypström när den är låst. Spänningen sjunker från 12,60 V ned till 12,50 på ett dygn. Sedan ned till 12,40 V nästa dygn. Sjunker polspänningen på era bilar på samma sätt när den är i "sleepmode" ? Jag vill inte hamna under 12,40 V för då börjar batterit förstöras genom sulfatering. Jag har mätt strömmen en gång i sleepmode och då var den normal på 20mA. Mvh Bulan2 | |
|
Frågan är om spänningen fortsätter sjunka ytterliggare. Ett problem är att bilen går ur sleepläget så fort man öppnar upp och gör ny mätning osv. FP |
|
|
ska inte battweriet ligga lite högre redan från början, jag har för mig att dom sk a ligga på typ 13,2-13,4volt eller har jag fel?? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
| över 13v ligger de på när de laddar har ja för mig.. | |
| Ja hur var det med batteriernas laddnings-status vid olika spänning? Ngn som kan vad ett 100% laddat batteri skall ligga på? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Minst 12,7 volt bör ett fulladdat batteri ha. Att spänningen sjunker 0.1 volt på ett dygn ska man nog inte oroa sig för mycket för om inte batteriet töms på nån vecka eller så., omgivningstemperaturen är ju också en viss inverkan på hur batteriet reagerar. Att spänningen sjunker på batteriet när bilen står still, är inte onormalt, det gör den på min 540 som kan stå i garaget en till två veckor vecka utan att jag rör den, Laddas regelbundet så fort spänning går ned under 12.1 Volt. ///MVH Hasso Länk |
| Spänningen ska teoretiskt vara 12,6 vid full laddat (6x2,1) | |
|
Det är mera komplicerat än så. Förutom en del skillnader beroende på grundtyp (öppen elektrolyt, GEL, AGM osv) och lite olika tillsatser för att bli underhållsfritt så påverkar temperaturen, förutom batteriets egen status, ålder osv. För att mätas måste batteriet kopplas bort helt från bilen (laddaren) och vila minst 10 timmar, i rumstemperatur. Hur ofta kan vi uppfylla detta i praktiken? Tag därför mätningarna med en nypa salt, tänk även på att det inte sällan skiljer lite mellan olika voltmetrar. En digitalvoltmeter är busenkel att läsa av, men lurig om den visar fel. Här är tabellen, tag den som ett genomsnitt för olika batterityper och ENDAST om ovanstående kriterier uppfylls. 11,92 V 0% 12,00 V 10% 12,08 V 20% 12,16 V 30% 12,24 V 40% 12,32 V 50% 12,40 V 60% 12,48 V 70% 12,56 V 80% 12,64 V 90% 12,72 V 100% FP |
|
|
Bulan2 här igen! Ja, mitt batteri fortsätter ladda ur med 0,1 volt per 24 timmar. jag mäter med batteriet i bilen. Dock på samma sätt varje gång med digital voltmeter. 12,60 V fulladdat (dock belastat med cirka 2,5 A = bagageluckan öppen) 12,50 V 24 tim 12,40 V 48 tim ----------------------- Stopp ! Jag sätter på Ctek 3600 här. Under 12,40 börjar batteriet irreversibelt att förstöras av blysulfat på plattorna! 20mA i sleepmode under 24 tim blir cirka 0,5 Ah. Det blir 1,0 Ah på 2 dygn. 1 Ah på 2 dygn är cirka 1 % av batteriets kapacitet. 12,72 V 100 % 12,71 V 99 % 12,70 V 98 % 12,69 V 97 % osv... Det rimliga vore att mitt batteri efter 2 dygn sjunkit i vilospänning med 0,01 V. Eller hur ? Hur mycket sjunker era batterier när bilen står parkerad? / Mvh Bulan2 |
|
|
Öppnar du luckan bak och mäter likadant varje gång med instrumentet? Isf väcker du upp bilen med 2-3A förbrukning och spänningssänkningen är inte orimlig alls. I pauserna mellan mätningarna går den upp igen efter 16 min osv. Det där med sulfateringen är helt riktigt, man kan lika gärna ange 12,6% osv som gräns, men irreversibel blir den först efter en viss tid och när batteriet stått urladdat ner till nästan noll, dvs nära 12V osv. Sulfatering är en del av den normala processen när batteriet laddas upp/laddas ur osv, man måste lägga till en ganska stor tidsfaktor också innan det blir kris. FP |
|
|
tror du skall mäta m.h.a. Länk för att få ett mera riktigt värde över tid Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Utmärkt förslag. Problemet är dock att den kräver en PC som är med hela tiden. Själv har jag använt bl.a en liten logger "Hobo Volt", stor som en tändsticksask. Helt självförsörjande med inbyggt litiumbatteri. Efter mätningen tankar man av loggningen i PC:n och processar resultatet osv. FP |
|
|
myPClab från Tillquist kör jag med men som sagt kräver Laptop Vem säljer Hobo volt då?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Elfa. Men den finns troligen inte längre, mest temperaturloggrar osv. Konstigt nog har Elfa knappast några fristående spänningsloggrar längre, men ett par finns iaf. Man får vara lite kreativ själv också, skala om ingångsspänningar osv. FP |
|
|
Folke, precis som jag skrev så "väcker jag upp " bilen varje gång jag ska till och mäta. Och då drar bilen ca 2,5 A ur batteriet. Men jag gör ju likadant varje gång, dvs med 24 tim mellan gångerna. Varför sjunker spänningen så mycket som med 0,1 V på ett dygn! Borde sjunka med 0,005 V per dygn när bilen är i sleepmode. Hur mycket sjunker spg i era bilar under ett dygn ?? |
|
|
Är det någon som mäter spänningen på batteriet ?? Bulan2 |
|
|
Det är en tid sedan för min del. Men jag tror inte du behöver vara orolig för dina mätvärden, och om du har mätt vilström till 20mA så är allt bra. För att bedömma ev. problem i batteriet ensamt så måste detta vara frikopplat från bilen osv. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Om du har bilen står i eget garage så ha huven öppen och mät spänningen på hjälpstartuttaget. Att aktivera bilen ut sleepmode två ggr varje dygn drar självklart ned spänningen på batteriet när den är aktiverad 30 minuter på den tiden och inte körd. Är ju inte ovanligt att folk lyckas tömma batteriet på en dag/dygn om man aktivera bilen många gånger om man har ett dåligt laddat batteri, samt att bilen körs i mellan. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.