AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.025

Snabb hjälp ska köpa min första Bmw imorgon !?!

Jag behöver snabbt hjälp, ska åka iväg och kolla på min Första Bmw imorgon.
Det är en e30 320i 86a.. kolla länk och svara snarast vad ni tycker! skriv precis vad ni tycker om bilen.. och vad jag ska kolla extra noga, rost fanns knappt..

----> Länk

MVH / Simon.M
Finns inte så mycket att påpeka. För det priset hade jag vart glad bara bilen startade. :)
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Håller med föregående talare.. Kolla igenom begagnatguiden så får du en humm om vad du ska kika efter.

Mvh Lardy
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Skicket på det maskinella osv får du ju kolla upp seriöst+naturligtvis rosten...finns "inga" E30 som är helt rostfria..
Fråga absolut när kamaxelremmen med tillb. senast byttes ut(kvitto helst!...ELLER annan form av "bevis" på att den verkligen är bytt)...
Totalras väntar "runt hörnet" OM remmen kuggar över eller går av pga t.ex slarv med bytesintervallet... dvs inte bytt på låt säga 6-7000mil eller så..

Kolla upp så att kompressionstrycket är ok i cylindrarna(kanske lite bökigt att hålla på med, men kan vara MYCKET värt) +att det inte finns oljespår i oljan eller kylvattnet mm..fråga också när ventiljustering är gjord sist + naturligtvis att service inkl. olja+filterbyten är gjort regelbundet och helst ofta.

Visst ,bilen kostar ju ingen förmögenhet i inköp visserligen, men tänker man så så kan det bli "hyffsat dyrt" för dig i slutändan med bara lite otur....Ok,du förlorar väl då "bara" ca 10 papp om du bara "sparkar på däcken" och köper ett EVENTUELLT "lik" som rasar på vägen hem ;).... det kanske du är beredd att "ta",det är ju upp till dig såklart..

Bilen ska naturligtvis kännas ok efter din provkörning också...inget glapp i styrning,bussningar eller drivlina...bromsarna känns bra osv...

Läs mer i begagnatguiden här till vänster...finns MYCKET "matnyttigt" där om bl.a just E30..

Mvh Janne.
ringde killen igår och snacka med han, han hade ifylld servicebok, sen massa kvitton från tidigare ägaren" bunt med kvitton", han hade också bytt fjädrar och bilsteindämpare bak.. besiktningen hade slagit ner på en styrled som han bytt, annars inga andra anmärkningar.. vad tror ni gott folk?

Tack för svaren :) verkligen schyst!

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kolla flera gånger skicket på oljan och vattnet,både vid kall o varm motor.Lite skrammel under ventilkåpan är ingen fara men det får inte låta illa.
Annars är det väl det vanliga tjärvande clås,dåliga bussningar i bakvagn,brustna fjädrar,mm.
Men 320 är en ganska trött o törstig bmw så rusa inte iväg bara för att du blir sugen:).

Janne T: min e30-94 är nog så nära rostfritt man kan komma på en bruksbil,nyimport o 12900mil är nog en orsak.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

trucker:
Ok....jag måste väl ner och syna din vagn ;)),men din är en av ett ytterst fåtal E30 som är rostfria isf...finns naturligtvis fina E30,men helt rostfria är nog bara ett ytterst fåtal, därför mina citationstecken på >inga< i mitt förra inlägg :)

Många har ett ganska så "vitt begrepp" när de skriver "rostfria" på sin klenod...allt ifrån totallik till ytrost eller rost undertill finns ändå..
Olika referenser på vad gemene man menar är rostfritt m.a.o...

Jag har ett mera snävt synsätt...dvs rostfritt ÄR rostfritt,ingenting som ska märkas någonstans inte ens bromsrörsdefekter pga oxidation skall finnas då :)
He,he...tuff kille eller hur ;)

Mvh Janne.
Ett tips satsa på en annan motor! Har själv haft en 520 E28 som väl har lika motor och kan intyga att den var tråkig...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

simpan>>>Jaha...väntar på "rapport" ;)

Blev det något köp och vad fick du ge om du slog till?

Mvh Janne.
nje det blev inget bestämde mig för att satsa på ngn med minde miltal innan jag hann åka iväg och kolla på den, 27-29 mil är för mycket.. + att en framruta med montage går väl på 1500 försäkringen en kjolvar borta 1000... så tyckte det var överpris på bilen.. tar för att ni hjälpte mig komma fram till ett vettigt beslut!

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Vad intresant att läsa föregående inlägg om att en framruta "går väll på 1500 försäkringen " !

Vad kan vi egentligen förstå av det ?

Jo kanske att föregående hade tänkt köpa bilen , teckna minst halvförsäkring och SEDAN "ta framrutan" på försäkringen , dvs. försäkringsbedrägeri då försäkringen endast gäller för den person som hade den färsäkrad just då rutan gick sönder , i bästa fall om bilen ens var försäkrad.

Man kan således inte få sin bilstereo stulen , och i efterhand teckna helförsäkring och anmäla stölden då det ochså är bedrägeri.

Vad tycker ni andra om att "ta rutor" på försäkringen ?

När jag har köpt begagnade bilar av folk på blocket verkar det vara hemskt vanligt förekommande att säljarna uppmanar till försäkringsbedrägeri och vill att man skall "ta rutor" på försäkringen , såna oseriösa säljare vill man självklart inte befatta sig med.

Lite OfTopic , men med tanke på att trådskaparen dels inte köpte bilen och det som stod om att "ta rutor" så kan tråden gott lånas ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.