AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.147

Äkta trä eller plast i "träpanelerna" på en -98?

he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Någon som vet om det verkligen är äkta trä i "träpanelerna" på min E-39 av 1998 årsmodell?

Skjutsade en kollega (som kör Jeep) och han knackade med fingret på panelen och utryckte;
- "Plast med träutseende", och flinade...

Trodde tidgare att det naturligtvis var äkta trä i en BMW, men blir osäker när vissa tycker det ser ut som plast.

Plast... Eventuellt med tunn träfanér.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såvitt jag förstår är det en plaststomme som är klädd med riktig träfanér.

Mvh
vad ja vet så har då mercedes äkta trä i sina modeller, ett + för dom såklart =) Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En bas av aluminium ovanpå det plast och faner i flera lager som är lackerat med klarlack är kostruktionen.
Din vän med sin jordbruksmaskin har med all säkerhet plast:)
Mvh Asken
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
'Ädelträ' = plast? URK!
bm
151
bmw525
525im 24v
det borde väl vara trä jag hade trä paneler i min 750 -92 och de borde väl inte ändra från trä till plast med tanke på vad din bil kostade ny.

bmw 24v
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Jag har kollat på ett antal E34:or -93 och där har det garanterat varit äkta massivt trä...

who dares wins...
varför ska man ha träd i bilen.. går det fortare för det?

/mvh jocke
ma
358
majtii
F36 4-serie
Massiva träpaneler verkar väldigt mysigt vid en ev olycka... Träsplitter som viner omkring i kupen som projektiler... Gissa resten!
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Givetvis högglanspolerat ädelträ, lackat med många lager klarlack!
Ta Du din Jeep-polare i örat och berätta sanninngen för honom.
// Martin
Blykälkeraggaren
Ädelträ e snyggt på vissa bilar, men de passar dock inte alla för de...

-majtii
att de blir splitter från träpanelen är nog inte det största bekymmret vid en olycka, åtminstone inte de första ja oroar mig för...

Ö V N I N G S K Ö R
Mvh.
Richard
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
I gamla BMW behövde man inte tveka en sekund, trä, trä och inget annat än oförfalskat ädelträ. I stora sjok dessutom, det tycker vi om! :) :)

Om det viner runt i kupén vid en krock? Tja, det finns nog värre saker att oroa sig för då skulle jag tro, senast jag hörde om någon stackars bilägare som avled vid en trafikolycka till följd av att de hade blivit penetrerade av sina träpaneler... var väl aldrig, om jag inte minns fel. Då tycker jag nog det är värre att ha ex. lösa CD fodral ligga i bilen, där kan vi snacka om saker som flyger runt och splittras vid en krock...

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Det är som Asken säger. Metallstomme och fanér.

Mvh Ingo E39 snart med blankpolerade 19".
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det varierar. Jag har sågat sönder en list till en e38 tror jag och det var aluminium ram för stabilitete, pålimmad plywood för att kompensera för värme/kyla påverkningar och så faner och MASSVIS med epoxy lack, vilket ger den plastiga känslan.

på de äldre bilarna så syntes det tydligare vad som var trä eller inte tack vare ett mycket tunnare¨och lacken brukar sjunka in lite så det blir struktur på det hela också.

Om man vill göra egna lister så kan man klä plasten direkt vilket fungerar ganska bra eftersom det liknar trä i funktionaliteten ganska mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.