|
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej! Såg ett reportage av AMS som behandlade A4:an. Lade märke till att LED-ljusen i fronten konstant blinkade under testet Länk Elfel? Standard? Isf vilken funktion fyller detta =S Mvh! "the things you own end up owning you" |
|
Borde vara elfel/glapp/mjukvaruhicka. Har sett ett flertal A5/A4 och ingen har blinkat hitills... M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Det ser bara ut så när man filmar, på samma sätt som att en bildrörs TV ser ut att blinka om man filmar den. Tydligen blinkar alla LED ljus men väldigt snabbt så man ser inte detta med blotta ögat. Det finns en rejäl utredning om detta här, med bildbevis och allt: Länk //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Har sett några nya Audis rullat här i staden (S5, A5 och A4) Dom nya är riktigt snygga faktiskt. Ser häftigt ut med den nya diodbelysningen. Audi börjar tilltala mig igen sedan jag lämnade märket efter en Audi CAB som älskade att stå på verkstaden och kosta pengar. /L |
|
|
Alla lysdioder blinkar inte. Man närmar sig sanningen lite i länken ovan, men tyvärr flummar diskussionen ut rätt rejält. Man driver ofta power-LED, dvs de lite kraftigare lysdioder som används i bl.a bilar med pulser, för att slippa bränna bort en massa effekt i värme, som man hade behövt göra om man driver dom med ren likström via seriemotstånd. Vilken frekvens man använder varierar men efter 50-60Hz (pulser per sekund) förvinner flimmret för ögat, men syns tydligt när man filmar som i inlägget om Audin ovan. Videokameror har ofta 25-50 delbilder per sekund och om lysdioderna ligger nära denna frekvens så syns skillnaden som blink, t.ex 60-50=10 blink/sekund osv. Sen kan man även välja att lägga switchfrekvensen lågt, 40-50Hz för att just skapa uppmärksamhet på t.ex bromsljusen. Instrumentbelysning använder bara små klena lysdioder, där vill man ju inte ha nåt flimmer. Varför SAAB inte lyckats med detta kan man fråga sig, dimmern till instrumentbelysning jobbar också ofta med pulser men oftast med 300-400Hz som i t.ex BMW. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.