|
|
|
|---|---|
|
Har sålt min 528 t och ska byta till en diesel, har fastnat för en 330xd 02 men kan inte hitta hur mycket han vill ha per mil, säljaren säger 0.55 landsväg och 0.9 stad, men det är ju inte alltid man kan lita på det, därför tänkte jag att om det är någonstans man kan få svar så är det ju på Autopower, hoppas ni kan hjälpa till. Mv Biaggi | |
|
Det kan nog mycket väl stämma. Min 330i -03 drar nånstans runt 0.7-0.8 landsväg (100km/h) med lugnt fot. Runt litern i stadskörning, men då tar jag det lugnt. Ligger oftast på 1.15l/mil stadskörning. Men du pratar ju om en diesel så jag tror inte alls att de där siffrorna är missvisande. |
|
|
Min 330xd -03 drar 0,65-0,7 mellan varje tankning. Då kör jag blandad körning. I bara stadstrafik ligger den iaf under litern. Då jag en gång provade att hålla hastighetsgränserna på en resa som var 40 mil kom jag ner i 0,51. Lita dock inte på färddatorn. Den visar att bilen går snålare än vad den gör, iaf på min. |
|
|
Min 330 ligger runt 6,8l/100m blandad körning. |
|
|
Är det en manuell el automat? Kan jämföra lite med min 330d t manuell fr -02 optimerad till 220hk o 460 nm. förbrukn sänktes med 1 dec per mil efter optimeringen o den går perfekt. (tack till tm-chiptuning.se) Tror en xd automat ligger ca 1 till 2 dec högre på landsväg och i stad ca 2 dec över. 4wd o automat drar mer. en manuell ngt mindre kanske. fö tre veckor sen körde jag hem fr sälen till GBg (50 mil) i bra tempo (snitt över 100) med tre pers o packn på 0,63. I början var jag nere på 0,55 men steg i samband med motorvägar o omkörningar. Jag kör min på 0,7 stadskörning vintertid (kallstarter märks) och sommartid runt 0,65. Observera att i somras gjorde jag en europaresa på över 400 mil med toksmisk på autobahn då oxå med 3 pers o packning (inte knökat). Jag hade ett race med nya 325an i ca 20mil med hastigheter mellan 140 till 240 (ofta runt 200) o snittförbrukn hamnade på 0,75! kom aldrig över 0,8!! stämde bra med tankning oxå. det är imponerande tycker jag. tror du blir nöjd med förbrukn i en xd helt klart. /Dieselpower /Diesel |
|
| Låter bra, bilen är manuell så där kommer man väl ner lite då. Hur mycket fick du betala för exra effekt om man får vara ofin att fråga? Vi har ju BSR här i stan men BMW finns inte med på deras lista över bilar dom trimmar. | |
|
jag betalade 3500:- för min optimering. Den är då "mappad" vilket innebär att det görs via diagnosuttaget. Nackdel är att du inte får ngn box på köpet som du kan koppla ur och in själv. Fördelen med "mappning" är att hela registret ändras o bilen går pårecis som innan fast med mer kraft. effektboxarna har en tendens att slita ut ventiler då boxen ändrar bara insprutningen (hört fr flera källor) o kan ge en mer "ryckig" effektökn dvs först händer ingenting sen kommer all effekt när turbon börjar ladda. Säljaren återställer bilen gratis om i fall den ändras vid ett verkstadsbesök där ingrepp på databoxen krävs. Tm-chiptuning reser runt i en del större städer i syd o mellansverige o bokar in möten. |
|
|
Har en 330XD -03, den drar ca. 0,7L/mil blandad körning. Landsvägskörning drar den ca. 0,6 beroende på hastighet m.m. Inte så farligt tycker jag om man jämnför men andra 4 hjulsdrivna bilar med liknande effekt! |
|
| Är det stor skillnad i praktiken på förbrukningen mellan en 330xd E46 manuell och automat? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.