|
|
|
|---|---|
|
Parkering ljus har slocknat.... jag är inet säker om det e glödlampan eller säkringen min tyska inte så bra att kunna läsa den jav... säkringsschema som finns på bilen dvs om nån var och vilken position den siter i det höger sidan fram parkerings ljuset. Max | |
|
Det sitter inga separata säkringar till yttre belysning på nyare BMW med elektronisk ljusmodul (LKM). Alla lampkretsar är elektroniskt avsäkrade mot överström, kortslutningar osv. Ganska säkert är det lampan som behöver bytas. FP |
|
|
Tack Folke för att du svarade. Jag var på mekonomen och köpte en glödlampan som kostade 10 Skr jag blev lite chockat nästan för att jag hade ringd bmw verkstad de vill ha 250 för lampan och 250-300 Skr för jobbet. Så jag vet inte om det rätt lampa samt jag försökte monterade den. Men jag hade vågade inte riva allting för det var lite lätt och komma åt den. Så nästa fråga är om någon kan tipsa mig hur jag ska börja utan förstöra nåt så är jag jätte tacksam. Max |
|
|
Förmodar att du menar lampan till positionsljuset (ljusringarna runt strålkastarna)? Det är en speciallampa så den du har fått för 10:- är inte rätt. Kan tyvärr inte säga hur den byts på E60 men det kommer säkert nån läsare snart som vet hur. FP |
|
|
Det är faktiskt dem angel eyes som kallas de två ringer som glöder när man har parkerings belysning på för mig har båda ringer på höger sidan gått sönder. Max |
|
|
OK. Det är en lampa som belyser båda ringarna via fiberoptik. Brukar sitta en 10W halogenlampa med integrerad reflektor osv, därav priset hos BMW. På senaste modellerna har man även en förstärkt effekt på de inre ringarna med en 30-35W halogenlampa som även kan fungera som varselljus på dagen, dvs man slipper köra med halvljuset tänt. FP |
|
|
På din är det 10W som folke säger. Jag har bytt på vår E60 på höger sida. Jag köpte en lampa för DKK 10 och lyckades byta ut själva lampan, utan att byta hela reflektorn, som man normalt byter. Det är lite bökigt, men jag gjorde detta innan jag visste att man köpte hela reflektorn från BMW.. Det är ett helvete att byta lampan. Jag tog ut helljuslampan, för att få bättre plats, och lyckades till slut att få allt att sitta rätt. Lycka till! |
|
| Det finns ett mektips hur man delar själva lamphållaren och byter lampa till E39. Har själv gjort det och det var ganska enkelt. (ca 200:- sparade för 10 min att byta). Vet inte hur det ser ut på E60, men jag gissar att principen är liknande men med sämre åtkomlighet. | |
|
Tack till alla specialt Folke jag är rätt imponerade Mannen av dina proffsiga råder måste jag säga idag mha en Honda CRX kille som Honda galen ska vi försöka bytta den och vi får se vad händer. Max |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.