AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
903

Klickande motor - Ej start

54
31
540Pata
540iA -95
Hallo

Sålt min 540 nu och skaffat mig en M5 E34

Har en fråga angående batteri i dessa bilar.

Kommer ihåg en gång i min 540 då jag väntade utanför min flickväns jobb, spelade lite musik osv utan att tänka på att batteriet kan dö.

När hon väl kom ut sen so malltid så vred jag om nyckeln och bilen bara klickade, med kanske 2-3 sekunders mellanrum mellan klicken, bilen startade altså inte, ringde svärfar och han kom ner och hoppade igång med kablar, startade direkt. använde då kablarna direkt på batteriet under baksätet då bilens front var inparkerad.

Nu efter vinterförvaringen vart det ju självklart samma sak, glömde att koppla från batteriet från bilen så det var ju stendött, kopplar på kablar i batteriet och bilen får full el, men endå klickar den bara, även fast det är kablar, allt funkar osm det ska. men den startar inte, bara klick

Varför ? bilen är ju som sagt såld nu, men fick samma sak på min M5a efter lite för mycket ström vid avstängd, me nstarta direkt med kablar.

Frågan är varför Klickar odm bara ?
Och varför var 540n stendöd även med kablar ?
PS. satt ett 5 månader gammalt EXIDEX-treme (gråa) i 540n, köpt samma batteri till M5an.

Hört att BMW måste ha ett visst antal volt i batterierna för att starta, annars klickar odm bara, även fast kablar är kopplade, är detta sant ?
Är det bara att skruva ur batteriet och ta hem och ladda det isånafall ?
ville bara veta för M5an står ju avställd i några månader till då det är salt på vägarna

Tack

Mvh Patrick
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tar du ur batteriet och laddar det är det nog inga problem. Skulle tro att ett riktigt urladdat batteri kan "stjäla" kapacitet om man kopplar till starkablar. D.v.s strömmen börjar rusa i det urladdade batteriet och det blir inte tillräckligt mycket över till att starta med. Eller så har du fått dålig kontakt med startkablarna.
54
31
540Pata
540iA -95
Tack för svaret då förstår jag !
Tog ju hem och laddade batteriet och den startade direkt.
Tänkte mer varför dne bara "klickar"
Många startkablar har för liten area och dåliga klämmor. Detta tillsammans med det urladdade batteriet som i sig drar mycket ström gör att det blir för dålig kräm för att orka starta. Det som händer är att solenoiden drar in, varvid startmotorn börjar dra hög ström, spänningen sjunker och solenoiden släpper igen, det hela upprepas osv tills man släpper nyckeln. BMW är inte annorlunda än andra bilar eller har annorlunda startmotor, spänningen som krävs för att hålla solenoiden dragen osv ligger kanske runt 9-10V mätt ända framme vid startmotorn osv.
Vissa typer av startmotorer håller kvar solenoiden även vid lägre spänningar vilket får till följd att spänningen dyker ännu lägre och batteriet tar mera stryk osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.