AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.702

Att köpa en gammal taxi!? Big No No eller?

Transocean
Hmm, min femma är krockad så går i bytar tankar. Har varit inne på att skaffa mig en E38, men det finns så få av dom i Norge, har inte hittat en enda som tilltalar. Antingen så är det för många mil på dessa 96-98 års- modeller, eller så är dom annars slitna, importer och mätarskruvade ofta med banklån på 160 000 norska kronor. Här i Norge följer lånet med bilen! Och det har hänt att köparen fått ofrivilligt överta sådana lån, stämt säljaren och förlorat!!!! Inga God-tros regler här.

Men sen såg jag på ett par 2005 års Mercedes E 200 CDI taxi-bilar som är till salu, den ena har gått 20 000 mil och den andra 26 000 och en sådan kunde man få för samma summa än vad dessa sunkiga 10-12 år gamla E 38:or utannonseras för. På auktion...

Servade på märkesverkstad med Taxi-express stämpel! Skulle ni våga? En sådan Merca går ju längre än 20 000 mil, billigt dessutom? eller är det som att be om å få problem?

Länk

Länk

Om man bjuder säg 170 000 norska för en taxi, betalar auktionsavgiften på 5400 kronor, samt omregisteringsavgiften på 9300 kronor så har man väl sparat lite pengar i alla fall? Jämfört med dessa?

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Skulle ni våga? Behöver endast en bruksbil.
70 & 80-tals dieslar från mercedes har ju varit "oöverträffade" i driftssäkerhet men jag uppfattar det som den tiden är förbi då dom flesta bilar med rätt skötsel klarar 50k utan större mankemang idag.

Taxibilar i allmänhet är ju välservade, garagerade och inte så mycket kallstarter så det du får titta på är detaljkvalité och skicket på inredningen och då spelar märket mindre roll.

Och eftersom jag inte gillar mercedes....Länk

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Här är en tråd med lite tankar kring ämnet
Länk
Transocean
Nej det är inte så att jag gillar mercedes utan snarare tvärtom dock finns det inte många BMW-taxibilar av någon anledning. Och som sagt helst vill jag ha en fin E38 men det finns inga prisvärda i Norge, MB:s styrsnäcka har jag hört talas om, hade faktiskt en 78-modell en gång i tiden och även om den var oprecis så kom jag alltid fram...Det där med rost borde väl vara åtgärdat på en 2005-modell? Den nyaste alltså...med Kina-ögön?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
W123 hade väldigt oprecis styrning, men redan W124(-86-95) blev ju bättre. De senare Mercorna har jag inte kört, men det måste ju blivit bättre. Vet att W210 hade snäcka i alla fall. Taxiförarna verkar ju vara nöjda med mercorna nu enl. de Asken hade intervjuat i nån tråd.
st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Transocean:

Det är rätt så vanligt att man har pant i bilen när man söker billån. Ibland kan man få bättre villkor på ränta och liknande. Sen är det inte svårare än att skriva en kontrakt där det står att säljaren kommer lösa lånet. Skulle det bli problem då har du ditt på det torra med kontrakten. Det går också att göra ett avtal med banken som säger att när du överför pengar till honom, så tar banken hand om det och löser hans lån.
Transocean
Fel:Vi kan mycket väl skriva ett sådant kontrakt men när säljaren sen trotts allt inte betalar sin skuld så följer skulden bilen istället! Sen att skuldbeloppet är mycket större än antatt salgspris gör mig inte ett dugg säkrare. Och nu pratar vi om Norge och inte Sverige alltså.
Transocean
Taxi-mercorna var heta på auktionen de såldes direkt...snart dyker dom upp efter rekond, mätarskruvning och ny servicebok hos en mindre handlare aj jajjai....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.