AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.982

Varför är Tyskland så omodernt när det gäller att beställa och betala reservdelar?

Är vi verkligen SÅÅ moderna här i Sverige eller är Tyskland sååå långt efter??

Skulle ha lite saker igen från den lilla tyska firman D&W ( omsätter bara så där 100 000 000 EUR/år på styling/bildelar)..

Klickade runt i deras svårnavigerade webshop ( varenda liten svensk garage firma har bättre struktur på sina webshopar).
Hittade vad jag skulle angav VISA/MC nummer fick nu proforma att antingen FAXA ( till er under 25: fax är en slags scanner för fjärrutskrift s.a.s.) fram och bak sidan på mitt VISA/MC och mitt PASS alternativt föröver pengar via bank transfer.. skall man skratta eller gråta åt eländet??

Handlar en hel del på nätet från såväl Asien som USA,UK & italien och det här var nog det sämsta jag varit med om inte ens 1995 när man stötte på internet för första gången hade man så usla lösningar för att handla..

Är det, tro det eller ej, att vi lever i världens modernaste land Länk ??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Hur är det för utlänningar att beställa från Sverige? Har inte försökt med bildelar men datorbutiker skickar inte utomlands så gärna har jag märkt...
Men annars är oftast betalningen smidig på svenska sajter, det håller jag med om.
FredricF
Lite off topic men sist jag var i Tyskland (Stuttgart-ormådet) och skulle shoppa lite så dög inte mitt Visa-kort. Jag fick frågan "har du inget vanligt kontokort". Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.....
/Fredric

PS. Visa är ett av världens vanligaste kontokort, om inte det vanligaste. Tydligen inte så i södra Tyskland.
Många ondgör sig över fransåserna ointresse /oförmåga att prata annat än franska MEN dom är i alla fall inte framsteg fientliga utan där funkar ALLTID Visa/MC överallt liksom webshoppar etc etc ( OK...då jag pratar iof lite små-franska det kanske underlättar).

Danska DanKort har ju blivit anmälda till EU som handelshinder frågan är om nån vågar ge den tyska varianten EC/geld karte en prövning...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Transocean
Sist när jag var i Hamburg var tanken att köpa nya dämpare fjäderbenslager lyktor och grejor. Dock hade dom ingenting annat än just dämparna hemma då och lite dyra var de också men ok jag frågade om man kunde betala med kort? Javisst inga problem. När jag slängde fram Visa-kortet blev det dock genast lite svårare och expeditören frågade om inte jag hade ett EC-karte istället? Blev informerat om en minibank i närheten men han skulle stänga snart så det blev brådis. Hittade till slut till minibanken, tog ut cash och var riktigt förbannat...tills jag såg en skylt till Berlin!!! Hoppade in i bilen och det tog mindre än 2 timmar och jag var i öst-B. Mycket bättre priser och öppet sent till kvällen! Köpte dämpare lyktor fjäderbenslager och "shockabsorber-protection kit" till en mindre summa än vad endast dämparna hade kostat i Hamburg. Plus att man kunde dra på lite på Autobahn, det är ju viktigt och händer inte så ofta.

När jag för fem år sedan skulle betala för min bil i Bitburg, var VISA uteslutet. På BMW betalar man Cash fick jag höra. Men säljaren körde mig till banken och pekade på bankomaten. Javisst, men köpesumman var ju större än uttagsgränsen, så jag fick ta en kölapp och fråga banktjänstemannen om jag kunde ta ut hela summan genom att dra kort hos honom istället? Nej det gick inte utan vidare, han var tvungen till att ringa till min bank och efter en timma fick jag till slut ut det beloppet jag behövde. Ok då var bilen betald.

Jag skulle hämta den nästa morgon och då hade handlaren även ordnat med röda exportskyltar, det gick fint att betala dessa med VISA. Varför? Fast det blev ju 5% påslag pga betalning med VISA....

Så visst är Tyskland ett riktigt u-land när det gäller banker och betalningar, var väl inte alltför många år sedan man fortfarande kunde röka inne i banken?
Det varierar en del i Tyskland det här med kortbetalning osv. Kanske traditioner, kanske vill man inte betala avgifterna osv till kortföretagen. Man kanske har mindre problem med kortbedragare och skimmare pga mindre användning av Visa/MC osv? På mackarna går det ju bra iaf, och i de flesta affärer osv.
Att det är avgifter/kostnader för handlaren när man tillhandahåller möjligheten till kortbetalning osv gäller överallt, det gäller terminaler, tele/datakostnader, procent till kortutgivaren osv. Detta får vägas mot att man får kunder i butiken, pengar direkt in på sitt konto, slipper hantering av kontanter osv. Handlaren får inte lägga på detta på prislappen, isf kan man begära tillbaka från kortutgivaren, vilket hände mig några gånger förr när jag använde Amexkort.

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

När jag var nere och brassade genom Tyskland hit och dit med STCC-motorer till Liectenstein, och till Bosch Motorsport m.m. fram och tillbaka, så kände jag mig heeelt lugn. För jag hade ju ett norskt kontokort med Visa på och fullt med pengar, och ett svenskt kontokort med Visa på och fullt med pengar. Och dessutom ett internationellt IDS dieseltankkort. Så vad kunde hända......?

Tja, jag ahr aldrig i hela mitt liv haft så mycket strul med att handla, eller varit så när att köra soppatorsk som jag var där nere innan jag lärde mig att Visa var för kassörskorna som en Kvastfening för fiskarna.....

Man körde glatt tills det var dags att stanna vid en stor mack och kolla olja fylla spolarvätska och köpa nåt smått att äta. Gick in och greppade det man ville ha och köade till kassan, för att få i trynet. "Visa...? was ist das...?? Nein nicht fungeren..."

Hade ena riktiga pärser där man fick åka runt och hitta ARAL-mackar, för de tog Visa. De flesta andra, ink fetstora Liedl visste knappt vad Visa var, utan där var det Mastercard som var det största och vanligaste kortet, ja så verkade det vara i hela Tyskland, även om Visa gick här och var.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är det samma problem att betala exempelvis med American Express?

Tyskland låter ju onekligen väl krångligt när man hör folks problem här ovan. Var i Grekland i somras på en väldigt liten ö, där gick det alldeles utmärkt att betala med Visa i vilken restaurant eller liten affär som helst. Provade dock aldrig betala med kort på mack men skulle inte förvåna mig om det gick på det stora. Har aldrig förr tänkt att Grekland skulle vara ett mer "modernt" samhälle än Tyskland.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Det har nog inte med graden av modernitet att göra. Just Amex är lite dåligt omtyckta för att de ibland lägger på lite mera avgift för handlaren.
Doktorn: Jag och ett 15-tal andra körde MC ner genom Tyskland och vidare neråt varje år under 95-05 och upplevde aldrig några problem vid mackarna. Och då fick vi ändå stanna rätt ofta, minsta tanken rymde runt 13 liter och en resa brukade sluta på 250-300 mil.

FP
Enligt mina erfarenheter är bensinmackar längs Autobahn (har dock aldrig kört i södra Tyskland) generellt redo att godta Visakort, men när jag lämnat Autobahn har det varit besvärligare. Personalen i flera normalstora livsmedelsbutiker och bensinstationer runt Bremen har under 2000-talet avvisat mina Visakort och begärt kontanter. Det tycks dock även där gå framåt och på senare år verkar allt fler godta korten.

Just vad gäller sådant och Internet, upplever jag det som att Tyskland ligger lite efter oss. Mina kamrater som ändå är akademiker och i en del fall dessutom tekniska akademiker såg PC och Internet som ngt möjligen marginellt intressant när jag i början av 90-talet i lyriska ordalag beskrev hur Internet gjorde bruket av den redan i sig fantastiska PC:n ännu mångsidigare. De har dock sedan dess konverterat till den rätta tron.

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.