AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.592

Problem med 328 växellåda på höga varv.

Sida 2 av 2
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag misstänker att min smått kärvande växellåda, dvs växelspaken "fastnar" på väg till vissa växlar, har med dålig koppling att göra.

Jag hade bilen på förbesiktning idag och bad dem byta växellådsoljan. Jag blev avrådd eftersom det inte skulle hjälpa mot det här felet. Vad tror ni?

Finns det något sätt att tighta upp växellådslänkaget? Det känns nämligen lite slappt på min. Jag funderar på om den slappa växelspaken har att göra med att det gör trögt att få i växlarna. Jag tycker att det är på ettan och femman, dvs ytterlägen, som det går trögast. Kanske går spaken för långt mot sina ytterlägen. Länkaget har blivit smörjt av BMW men det hjälpte inte.
Ki
103
Killaz
X1 M-sport -14
Mina växlar "fastna" oxå inna ja byte koppling, fast de va i stort sätt alla växlarna. Pröva lite snabba växlingar på höga varv med lite vårdlös hantering av kopplingen (kasta upp den) hugger den då så är risken stor att den är på väg att ge upp. Så va fallet med min iaf. Kan hantera kopplingen brutalt nu utan att den hugger de minsta:) Kanske inte så bra för den men man måste ju få ha roligt ibland tycker man :)
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Roligt?! D SKA EN HAAAA!!!! :D
Visa användare
13
darkie
BMW 525i Limo E39 -02
M3chrille var det på 328;an?
Jag bytar ju nämligen den nu, alla säger att det är skitsvårt. Kan inte hålla med, behövs inga specialverktyg eller någonting. Bara torx till lådan. Jag ligger under pallbockar och det är ju lite bökigt pga det men fan inte så svårt som alla säger om man bara tänker till och inte gör det svårare för sig än vad det är.

Min gamla bmw "whiteangel" Länk
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Kopplingsbytet va på M3an o e förmodligen inte svårare på nån annan E36a! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.