|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har problem med min växellåda på min 328 :( Som sagt så är de väldigt jobbigt att få i växlarna när man varvar mer än 5500 varv eller något sånt. Eller rättare sagt så går de inte att få i växlen förrän motorn har varvat ner lite, typ efter en sekund eller något. Någon vänlig själ som vet vad felet kan vara? | |
| Växlar du väldigt fort? Skulle kunna gissa på att synkringarna börjar bli slut. Testa ta det lite piano nästa gång du växlar i de varven. | |
loftahammar |
Jag har inga problem med det iaf med min 328 touring 97 Mvh Robban Länk |
| Behöver inte växla spec fort för växlarna inte ska gå i....Hade aldrig några såna problem med min 325 92a eller min m3. Har fått för mig att 328 växelådan ska vara starkare än 325 iaf. | |
| Har varit ute och testat lite nu igen och kom fram till att de är alla växlarna som är lite knepiga att få i på höga varv. Kan väl inte vara en synkring då? eller? Kan ta ett ex som om man drar trean fullt ut och sen ska lägga i fyran så går de inte om man inte lägger i feman först, går och går gör de ju men vill helst inte slå i växlarna med hammare. Kan vara besvär att få i ettan med om man tex stannar vid ett stop. Någon som är sugen på att hjälpa mig med detta problem innan ja blir nerv klen? | |
| Låter som kopplingen är dålig, den har aldrig slirat? | |
|
E36 328 har Getrag ZF lådan precis som M3 3.0! Har aldrig varit med om liknande på min 328i. mvh Figgeh. |
|
| Min växellåda är också lite trög, men jag vet inte hur mycket det hänger ihop med hela resten av drivlinan i mitt fall, bakvagnen sitter inte fast riktigt nämnligen. Skulle vara intressant att höra vad det kan vara. På tidigare Bmw´s har jag upplevt liknande problem, men bara när bilen varit kall, nu är det lite trögt hela tiden, men i går dem iaf. | |
| Var ute å körde en E36 med dåliga synkringar på 3an och 4an idag, likadan vxllåda som din. Den skrapade när man försökte få i 3an och ibland även 4an. Var inga problem att växla snabbt mellan 1an och 2an och 4an och 5an. Låter ju lite otroligt att synkringen på alla växlar ska vara dålig. Låter ju mer som om kopplingen inte funkar som den ska. | |
| Har testat den här 328an (polare) o ett kopplingsbyte o oljebyte i lådan e planerat o bokat!! ;) | |
|
Koppling och olja byt.....funkar klockrent nu :D Gamla kopplingen va ingen vacker syn :P |
|
| Hehe.. D ska ta hårt på kopplingen me lite sladdkörning.... ;) Fast den va ju lite krasslig redan vid köpet så du slipper undan.... :P Får ta o testa mot varann när en annan har fått på sommarpuckarna!! :D | |
|
Ska med lägga på mina inom de närmsta är de tänkt.....sen blir de åka av :D Fast de blir väl mest på ställ misstänker ja......hehe |
|
| Gött!!! Ska ju bli en liten släng av vinter här i norra skåne över veckoslutet o början på nästa vecka så väntar till påsk me o lägga om.. Går ju snabbt på jobbet ;) Hehehe... jo d "råkar" väl allt som oftast gå "liiiiiiite" brett...... :D | |
|
Någon som vet vad BMW tar för byte av växellådsolja på en E46 320? Min låda är också trög samtidigt som spaken är sladdrig och det verkar ju som att man ska börja med att byta olja innan man ger sig på tyngre saker. Har märkt vid något tillfälle att kopplingen liksom "hugger". Hur ska man tolka det? Anders |
|
| Min koppling högg med och den va inte kry alls......misstänker att din med börjar ge upp. Mitt oljebyte gick på 350kr med olja. | |
|
Bra att veta för framtiden. Jag ska se till att få oljan bytt vid en förbesiktning. Vad hade du för miltal när kopplingen högg Killaz? Min bil har 12500. Högg den varje gång du släppte upp den? Min hugger bara ibland, jag tror det är om man slirar ovanligt länge med den. Anders |
|
| Min har rullat 19300 på originalkoppling!! Men den börjar kännas lite "darrig" ibland vid inspirerad körning.. Har för mig Killaz (polare) har gått ungefär d samma.. M3an ja körde innan gick oxå ca 19000 mil på originalkoppling :) Iofs 2 väldigt försiktiga ägare innan mig.. | |
| Min 325a 92 ja hade innan gick med runt 20000 mil på orginal koppling.....Skulle nog vilja säga att de bara var en försiktig ägare innan dig på m3an.....Och de va inte ja :D | |
|
Det har suttit (sitter) krok på min i ungefär 6000 mil, kan kanske bidra till onormalt slitage. Men, huggen uppträder sällan och bara vid klantig hantering så det är inget jag kommer att ta tag i just nu. Era miltal tyder väl också på att min koppling bör klara sig ett tag till. Anders |
|
|
*Killaz* Dom 2 tidigare ägarna ja tänkte på innefattar INTE dig.... :P Nä men en bil o särskilt M3an e till för o användas o tål hårda men rätta tag.. Kopplingen höll ju länge även i min ägo trots både smisk o drifting.. :D *anma0572* Släpdragning kan säkert ha bidragit till lite mer slitage men e d bara vid "klantig hantering" som du säger ;) så e d säkert inga problem!! Den håller nog många mil till vid rätt användande! :) Du lär märka när den e "på gång".. ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.