|
|
|
|---|---|
|
hej hopp, jo det är så här att jag tänkte ta bort bromsoken på 540:in för att snygga till dom och lacka dom, tänkte byta bromsolja samtidigt. och funderade då på om det går att trycka oljan från oken och upp, gjorde nämligen så på min cross när jag bytte bromsolja i den. slapp en j*ävla massa spill/kladd och luften försvann på en gång, så tänkte om det går att göra så på bilen oxå. Eller finns det någon som vet något annat smidigt sätt att göra det på? Har även en till fråga vad det är för diameter på centrumringen på navet på e34? ska nämligen på med nya fälgar till sommmaren och vill gärna veta om jag behöver en sånn där plastring.. Tack på förhand /jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" | |
|
Hej, vet inte om det går att trycka bromsvätskan fel väg. Däremot så föreslår jag att du sätter en slang på nippeln och att du sedan använder en gammal glassbytta att samla upp vätskan i. Att tänka på är att bromsvätskan fräter på lacken od. Är därför bättre att hålla sig på backen när man sölar med detta. Finns fina hjälpmedel för att lufta systemet. Biltema har ett som funkar bra. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
okej, tack för svaret, men hur pass bra funkar dom hjälpmedlen då? vill ju som sagt jävlas så lite som möjligt.. Sen var det där med centrumet på navet som jag skrev i första inlägget.. mvh ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Bromsluftningshjälpmedlen består ofta av en tryckluftsdriven ejektor som skapar vacuum som suger igenom vätskan ner i en behållare. Brukar fungera bra vad jag vet. E34:an har navcentrum ø72,5 (fälg ø72,6) vilket de flesta BMW har. Fälgar som skall vara allround har ofta ø74,1 hål (E39, E70) och en lös ring med ø72,6. |
|
|
Trycksätt bromsvätskebehållaren i motorrummet med mekonomens art# 42-71340 och koppla på en slang på luftningsnippeln på oken som du leder ner i en burk. Lyckas du slabba så är du duktig. Se till att behållaren i motorrummet hela tiden har ordentligt med vätska i sig. Busenkel och mycket bra metod jag brukat många gånger. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
|
okej, tack så mycket för svaren mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.