AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.111

Är denna 330 nåt att ha?

Sida 1 av 2
Jag har aldrigt ägt en BMW innan, men har blivit väldigt intresserad av 330i.
Det finns en ute på Blocket hos en bilhandlare som jag tänkte kolla på. Närmare bestämt denna: Länk

Tänkte jag kunde fråga experterna här om den verkar prisvärd? Är ute efter just sedan -02 och framåt. Att den har M-sport och är svensksåld ser jag som plus.

Åker dit på lördag tänkte jag, blir min första provkörning av en BMW faktiskt. Har en känsla av att jag kommer bli såld direkt....
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Ser okej ut tycker jag.

- Lite tråkig färg på inredningen kanske, men det är en smaksak naturligtvis.
- Inte M-sport. Endast M-Aerodynamik, dvs, inget M-chassi, ingen M-ratt osv osv.
+ Sportstolar
+ Vinterhjul
+ Xenon

Priset säger jag inget om, är inte så uppdaterad. Kolla historik noga som vanligt, lika viktigt på en svensksåld som på en import.

Om den funkar som den ska så kommer du att älska den, speciellt motorn :)

Lycka till!

Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Trevligt att du blivit intresserad av BMW och speciellt då en 330, det är en underbar motor tycker jag och anser att du är helt rätt på det när det gäller motorval.

Bilen i sig tycker jag verkar lite märklig då den har faceliften men inte M-sport II. Är inte så duktig på sedan-modellen men jag trodde att alla faceliftade sedaner hade M-sportpaket II som tillval och inte I. Någon som kan detta bättre än jag?

Tycker att faceliften är ett plus samt att den är Sv-såld och detta kommer att gynna dig vid en framtida försäljning. Sen ser jag avsaknade av skinn som ett stor minus men det kan ju vara en smaksak oxå.

Här finner du några andra exemplar som har det bra mycket snyggare M-sportpaket II. Kanske kan vara något, oavset så lycka till med bilen!

Länk
Länk (import)

Mvh Jimmy

Länk
Tack för snabba och bra svar

Har kollat tidigare ägare och tycker det är lite konstigt att förra bara hade bilen i några månader innan han lämnade tillbaka den till samma ställe han köpte den. Känns som om han har haft den bara för att köra skiten ur den.
Men kan ju också vara så att han inte hade råd. Funderar på att ringa honom och kolla lite.

Ingen som vet om priset verkar ok?
Be
67
BeroT
X3 xDrive30e -20
Priset verkar OK enligt bilpriser.se

Mvh
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
En lite udda fågel minst sagt. Den har inte M-Sport II paketet utan M-Aerodynamikpaket eller vad man kan kalla det, förmodligen eftermonterat då jag inte tror det gick att få M-Aerodynamikpaket I till facelift(?) men det saknar större betydelse.

M-Sportpaketet kom med M68-fälgar, shadowlister, sänkning, svart inredning inklusive andra interiörlister, svart tak. M-sportpaket II hade även M-ratt och M-lister vilket M-sportpaket I saknar. Front och bakspoiler skiljer dessa två dessutom.

Annars är det en fin bil som jag tycker du ska granska noga. Kanske ringa förre ägaren?
Nu blir jag lite förvirrad...

Är M-aerodynamikpaketet den bilen har samma som M-sportpaket I ?
Eller har den inget sportpaket alls? Vad i så fall är M-aerodynamikpaketet?

mm ska nog ta och ringa förra ägaren. Se om han har lite mer info om bilen kanske.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
M-Sportpaket I hade M-Aerodynamikspoilers + alla M-sport detaljer, som M68 fälgar, svart inredning, shadowline etc förutom M-ratt och lister.
Bilen du kollar på har M-Aerodynamikpaket monterat och inte M-Sportpaket.
Ji
2.380
Jimmyboy

Nä det kan vara som jag är inne på och som oxå "Heltsonika" tror, att det som säljaren kallar "M-sport" i själva verket bara är ett eftermonterat M-aerodynamik paket. Och som oxå "Heltsonika" skriver så ingår bla. svart innertak i det riktiga M-paketet, vilket denna saknar. Svårt att säga om det är ett org. M-chassi på den eller om det är ett annat fabrikat på sänkningen.

Enklast för att få korrekta svar på detta är att gå till BMW med regnr. och chassinr. så fixar de fram en utrustningslista på all utrustning som bilen hade när den lämnade fabriken.

Mvh Jimmy

Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

:) du va snabbare än mig Heltsonika...

Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Det är ju nästan en lika intressant diskussion som kring min bil och dess M-paket-varande eller icke-varande.

Jag har - vad jag vet - allt som MII-paketet innehåller, men fick ändå höra här på Autopower att det inte var så ; )
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
330-mike, Du har ju definitivt inte MII-paket, kanske att du har någon MII del, men ingen jag kunde se. Jämför ditt kjolpaket med länken nedan, sen kan ratt o andra grejer skilja också. Det finns många här som har koll som kan beskriva hur det är detaljerat (inte jag:)

M-paket
Länk

/Hampus
Länk
Nej du, Mike, vad jag kan se på dina bilder så har du inget av MII-paketet...

Inte "aerodynamik"-delarna (frontspoiler, bakspoiler, sidokjolar), se hur de ser ut på min fd bil här nedanför eller i galleriet...
Inte inredningen: M-ratt, alcantara-stolar, svart innertak...mm

Men den är fin ändå... ;)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

330-mike: jag kommer i håg tråden om din bil och det är som Hampus och UFO skriver att din bil saknar det mesta som ingår i M-sportpaket II.

En snygg 330 helt klart men inget MII-paket.

___
//Ulf
Ji
2.380
Jimmyboy

330-mike: Kan bara instämma med killarna ovan ang. M-paket II, men den är snygg utan det oxå naturligvis, gillar den där hellrot färgen på coupén va faktiskt inne på en sådan från början.

Mvh Jimmy

Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jo hörni.....jag har svart innertak.

Ärligt talat så kan jag utrustningsattributen dåligt vad gäller BMW, men jag ska kasta ett getöga i utrustningsspecen när jag kommer hem. Den var nästan fulltecknad minns jag.

Den kostade iallafall 420.000 när den togs ut 2001, vet jag.
Pe
157
Pekki
320dT -14
Finns det nån lapp eller nåt sånt på bilen som man kan se vad man har för utrustning?
På min förra Audi satt de en lapp på insidan av resrvhjulsbaljan med en massa koder.
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
330-mike: Anthracite innertak är ett inte helt ovanligt Individual-option som t.ex min bil har. Det har inget med M-paket att göra. Vad har du för annan utrustning som du misstänker är M-grejer?

Pekki: Du kan gå till närmaste BMW-handlare och be om en utrustningslista för din bil. Dom kollar det via bilens chassinummer. Jag fick en utskrift helt kostnadsfritt. Utskriften var i mitt fall dessutom klart mer detaljerad än den listan som sitter inklistrad i serviceboken.

gtotobbe
740d xDrive -11
Kolla här, option 775:

Länk

Blir inte klok på vad som är vad.
Har den här M-sport II eller I?
Länk
Inte är det en M-sport II i var fall...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.