AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.487

Jazzande tomgång på M73 samt ev övriga? Bot finns. Hur Mek-tipsar man?

Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Byt kamaxelgivaren om detta fenomen inträder på en M73:a att tomgången pendlar mellan 600 till 1600 rpm efter att ha gått perfekt från start, sedan vid avstängning av motorn och start igen i läge N eller D så inträder detta pendlande, men efter att ha lagt i R eller D-läge så går den perfekt.

Kolla min "bilbloggen" på e38:an så finns där ett "mektips".
Vet inte hur man lägger in ett mektips, men ge gärna ett råd ni som har...
Det finns bilder mm. att tillgå.

/S
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du får nog maila någon/flera på Autopower: Länk

Mvh
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag läser endel på bimmerboard, men där är det uppdelat e32 - e38. Men jag har sett en del rekommendationer för e32 om att byta vevaxelgivaren (CPS) men har aldrig förstått hur den påverkar motorn. På M73 verkar vevaxelgivaren vara ersatt av kamaxelgivare (men har troligen samma funktion för motorstyrningen). Vissa typer av givare kan funka när dom är kalla och balla ur när dom är varma. Jag tror det är hall element givare som kan bli sådana. Man kan fundera på hur viktig givaren är egentligen, om motorn funkar bra utan den, förutom att tomgången svajar, är det bara varvtalet som mäts med denna givare? På M70 finns två givare, en för varje cylinderbank, är det likadant på M73?

Det hade varit intressant att koppla ett oscilloskop för att jämföra bra och dålig givare.

/Mats J
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Jag hade ett fel på min fd M73 750 den ville rycka vid högre varvtal och de var kamaxelgivaren.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Normalt så brukar det på hyfsat moderna motorer och framåt finnas två givare av de som nämns i tråden.

1 vevaxelgivare som ger signal till motorstyret var vevaxeln befinner sig på sina 360 grader av ett varv.

1 Kamaxelgivare som talar om för motorstyret var den är på sitt varv.

Med dessa två sensorers värden så kan motorstyret räkna ut när cylinder 1 är i topp och i kompressionsfas. Och då vet den när den ska skicka gnistan.

Vissa bilar skickar sen gnistor på flera cylindrar samtidigt, även sådana som inte är i kompressionsläge. Likaså kan de spruta in bränsle på samma sätt för cylindrar parvis eller i grupper, och de behöver inte alltid vara i insugsfas heller.

Men motorer med helt sekventiella system, som SAAB 9000 från -94, BMW M3 från 3,2 har jag för mig, så skickas gnista och bränsle bara till de cylindrar som ska ha det. Och dessa kan gå med olika tändning och spruttider per cylinder hela tiden och ändra detta mellan varje kolvslag separat på varje cylinder.

SAAB kör dock inte med någon kamaxelgivare på sina motorer med Trionic styrsystem, vilket gäller i princip alla motorer med turbo sen -94 och fram till nyaste 9-3 SS.

På dessa använder man tändstiften som sensorer och via dem mäter joniseringsströmmarna i cylindrarna för att på det sättet få reda på när cyl 1 är i topp och i kompressionsfas.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Eftersom tolvan har fördelare behöver inte systemet veta när en viss cylinder är i topp, fördelaren sköter om att rätt cylinder får gnistan. Efter vad jag kan se på elschemat är spridarna kopplade tre och tre på M70 åtminstone. På M70: givaren på vevaxeln kallas engine speed sensor och den på tändkabeln cylinder identification sensor. Den på tändkabeln finns inte på M73 eller? Den har väl kamaxelgivare istället. Men då borde den inte behöva vevaxelgivare, för vevaxelvarvtalet är ju rätt lätt att lista ut om man har kamaxelvarvtalet. Har M73 vevaxelgivare?

/Mats J
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Fördelare...... har du sett på Antikrundan eller......? :-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
WA
2.343
WAN
m73 har ingen vevaxelsensor däremot en pingsensorLänk MatsJ menar väl fördelarlock o rotor)
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
V12:orna är klassiska motorer i tidlös design, alltså har dom fördelare :)
De motorer som försöker imitera japanska plastkonstruktioner kan förvisso ha separata tändspolar. (min Honda VF1000F hade en spole per två cylindrar) Men att ha 12 tändspolar skulle bli lite trångt, motorrummet är välfyllt ändå...

/Mats J
WA
2.343
WAN
BMWV12 har ingen fördelare rotorn sitter direkt på kam,dagens v12a har en tändspole per cylinder .
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Fördelarlock+rotor är vad jag kallar fördelare.
Om du tänker på att det borde sitta en brytarspets i botten för att få kallas fördelare så håller inte jag med.

/Mats J
WA
2.343
WAN
de kallas fördelare eller distriutor Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nja, så jäkla stor plats tar inte tändspolarna om de sätts direkt i anknytning till stiften, ja direkt på dem så slipper man se några manliga tändkablar med :)

De modernare V12:orna i världen har väl separata tändspolar utan de måste sitta på takräcket för att få plats...?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
WA
2.343
WAN
ja så här ser de ut på min som jag bytte tändsift på .Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.