AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.489

Funderar på en E32a.. vill ha tips..

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Funderar på att skaffa mig en E32. Har tänkt någon av V8 maskinerna eller 735 men är mera tveksam till den.

Vad ska man kolla efter för fel, nåt man ska se upp med?

Vill ha tips, om någon har en fin bil tipsa gärna :) Tacksam för svar :)

GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Hej, trevligt val av bil måste jag säga;)

Det finns en toppen bra guide här intill och även en checklista på saker du kan titta på när du är o kikar på en bil. Angående val av 740 eller 735 så är båda motorerna klart trevliga. I 740 får du även en 5-växlad låda men som tyvär kan ha problem med att några plastkulor i lådan kan behövas bytas och ger symptomen att bilen rullar i neutral och slirar?

finns många trådar om detta. Glöm inte 730 med lilla åttan, liknande hästkrafts antal som 735 men med v8 ljudet:D

Jag själv skulle leta efter den finaste och sen låta det bli den motor det blir. Sen rostar dom som alla andra bilar, var uppmärksam efter vibrationer runt 90Km/h, krockad? skruvad mätare är väl snarare vanligare än ovanligare på dessa bilar.

Hur är service historiken, syna säljaren lyssna på vad han säger verkar han skött om sin bil. Lyssna efter missljud dessa bilar ska gå otroligt tyst och fint över ojämnheter och i högre farter. Kolla så alla miljoner el-detaljer fungerar, då någon säkert har tackat för sig efter 15-20 år.
Fungerar den som det är tänkt så är det OTROLIGT mycket bil för pengarna. Lycka till // Fabbe.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag tror det lutar åt en 740 nu. Bara försäljningen av E39an i veckan går enligt planerna så.

Vad innebär bytet från en fräsch E39 523 -99 till en fräsch E32 740 93-94? Är det ett nerbyte? Visst jag får en omodernare bil osv. Men det jag vill ha nu är en lite billigare bil (inköpspriset) men som har utmärkt komfort och ordentlig maskin. Sen har jag dessutom älskat E32 karossen sen jag var 17 år, har dock aldrig kört någon, bara provsuttit.

Är 750 överskattad och mestadels innebär en betydligt högre ägande kostnad? Pratade för några år sedan med en 750 ägare som påstod att man inte ens kunde byta tändstiften själv..stämmer det?

Såg att prestandan på 750 och 740 är samma...
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag byter tändstiften själv men har klena kontorsarbetararmar, det underlättar. Använder en Biltema 3/8" hylsnyckelsats. Passagerarsidan är enkel, det är förarsidans två bakersta stift som är lite pyssliga.
Jag såg att du bor i Göteborg, eftersom det är mindre än en timmes körning till mig kan du komma hit och få en introduktionskurs. Rent allmänt är det ju så att 750 bilar är välutrustade, men 740 kan väl också vara rätt välmatade. De extra ägandekostnaderna är väl några extra tändstift och ett luftfilter till som skall bytas. Kör du mycket stadskörning så kommer ju soppaförbrukningen att märkas.

Jag behöver nog inte skriva vilken bil jag tycker du skall köpa... Men köp ingen svart med svart inredning dom är så "svensson" Själv har jag sportstolar i mina och gillar det.

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ett undantag för svart bil med svart inredning:
Länk
Med beige mattor blir det snyggt!
/Mats J
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Kvalitetskänslan i E32 är mycket hög, troligen bland det bästa BMW byggt.
Kassaskåpskänslan i dörrarna t.ex. slår E38'an.

V8'an är skottsäker förutom kamkedjan och oljepumpskruvarna.
Har ägt min 740 i 9 år och den har nu gått 24000 mil och den känns fortfarande väldigt bra i drivlina och inredning.
Service och underhåll är a och o för ett långt liv.

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##

/Lasse
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

Prestanda mässigt är skillnaden inte så stor, 750 har några fler hästar och lite bättre vrid medans en 740 väger mindre. Det är nog ganska dött lopp, men som jag vill minnas 740 så är den lite mer varvillig och låter lite "fränare" på högre varv medans 750 har lite mer råstyrka och hörs knappt alls förutom precis innan rödmarkeringen. J

ag håller med om att kvalitets känslan är sjukt bra, knappar o reglage känns otroligt gedigna men provkör. Storleksmässigt tycker jag inte en e32 är så mycket större än en e39. Känn efter vilken motor du vill ha för jag tror att den dyraste att äga är den som är mest sliten. Det lönar sig alltid att köpa en fin bil.

Köper du 750 så är chansen större att det är en "lang" och då får du extra utrymmen och lite mer direktörs look på bilen.

// Fabbe.
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

Jag glömde det viktigaste PRUTA! dessa bilar är inte lättsålda idag med allt prat om miljö och bensinpriser.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Denna kanske???
Länk

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ännu bättre:
Länk

/Mats J
Såg riktigt sköna ut de där baksätena.
Ännu bättre : Länk Fast kanske inte till salu.
Jag vill bara säga att 735 är en prima bil!

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Så vad ska man då betala för bilen? Tänker främst på 740 miltalet lär ju vara mellan 20-25 skicket ska vara bra och ingen rost, felfri och bes..
Länk
nånting åt det hållet kanske
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kolla dom här:
Länk
Länk

/Mats J
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har hittat en eventuell, tyvärr så gick försäljningen av E39an åt skogen. Köparen skulle ha bilen och tyckte den var fin, postväxeln medtagen, däcken överflyttade till köparens egna bagage så allt var klart kan man säga. Sen visar det sig att frugan säger nej till bilen pga den var för stor.. Pust säger jag bara. Har man barn så ska man väl självklart ha en lite större bil oavsett man är man eller kvinna!!
manneman
Men se dessa kärringar...
De vet aldrig att uppskatta en riktig bil!
Det generella med att köpa en e32 (tycker jag) är att mest bil för pengarna får du på 740 eller 750 och vill du köra lite billigare så är det 735 eller 730.

Har du sviktande ekonomi så ska du INTE köpa 750, den är jävligt dyr i drift t ex 8,5 liter olja i motorn, 12 stift etc. I princip underhåller du och håller 2 st 325 samtidigt...

MEN roligare per krona för de inköpspengarna har jag svårt för att tro att du får någon annanstans. Du kör ifrån det mesta trots att bilen inte är ny och ska du ändå leta i tyskland så gå in på mobile.de och leta upp en B12a, några kronor mer men då äger du en bil i superbilsklassen :) Länk

BMW ALPINA B12 5,0 Länk
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

En 750 är aldrig fel men eftersom jag ska ha den som bruksbil så får det nog räcka med en V8. Tycker ägande kostnaderna verkar helt okej. Blir ju klart dyrare än min 523a men den kostar ju som en mazda att köpa, äga och köra hehe
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

d.fagersten:
Har liknande erfarenheter som du med våran 523i-97...billig i drift,nästan oroväckande billigt :)... så jag bytte "alla" oljor för en tid sedan bara för att ha någonting att göra ;)

Apropå E32:or så har jag ägt min E32:a sedan sommaren -03 och det som man ska se upp med på dessa lite äldre vagnar(pratar nu M30 alternativet) är väl rosten mest skärmkanter och tanken+naturligtvis ventiljusteringar(dvs service),kamaxelsmörjningen är lite enkel mht till lossnande banjobultar till oljeröret främst(bör kollas varje 2000:e mil enligt mig OM man inte sätter fast dessa bultar på något sätt med ståltråd som jag vet någon här har gjort på sin M30),skivorna slits,bussningar i framvagnen och allt "vanligt" slitage som kan tänkas bli pga tung bil...

Annars en väldigt seriöst ihopmonterad vagn måste jag säga..

Det som iaf verkar hålla mer än "normalbilen" är katalysatorn,maskinellt(med hyfsat rätt skötsel naturligtvis)+det elektroniska är relativt sett hållbart enligt min erf. iaf..
Bra bil,men sopparäkningen på M30 är iofs ingenting att direkt skryta med idag...jaja,ungefär så.

Finns mycket att läsa också på forumet ,ty det är diskuterat en del tidigare.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.