AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.556

Ska man välja E30 eller E36?

Sida 1 av 2
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Är ute efter en andrabil som skall fungera lite som slitbil.
Har funderat lite på E36 och E30.
Mina kriterier är:
Motor och kupevärmare , BMW, samt dragkrok, MoK är hyggligt enkelt att efterinstallera så det är inte hela världen om det inte finns.

just nu funderar jag på om vad som är bäst: köpa en E30 och behöva byta kamremmar eller lägga till lite och köpa en E36 med kedja? eller har någon nått annat bra tips? (BMW helst)
Funderar på både de 4 och 6 cylindriga versionerna.

Tacksam för svar!

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Glömde: funderar lite på denna bilen: Länk
Några åsikter?

//Bjersér

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har inte ägt någon utav modellerna, men hjärtat talar för E30. E36:an måste vara den mest sönderstylade BMW´n alla tider vilket nog har påverkat min uppfattning om den. Tänker man däremot på säkerhet och en modernare konstruktion är det ju E36 som gäller. Någon gång skulle då jag vilja ha en bus-E30 utan puts, men med väghållning och motor. Man skall ha lite tid att skruva bara :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
funderade på 325IX, något speciellt man ska tänka på? gör fyrhjulsdriften bilen känslig? dyr att reparera? Alla svar mottas tacksamt ;)

//Bjersér

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Personligen så skulle jag inte köpa en fyrhjulsdriven BMW, de skall vara bakhjulsdrivna. Jag har haft en a4 med quattro och det är tyngre, känsligare med däckslitage men framförallt mer tungt för bilen.
Visst är det kul när det är snö.......när det nu är det??
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ahab: här i halmstad, aldrig...
Då denna bil ska gå som andrabil, dvs i vårt fall hund, häst, hemvärn, och frmaför allt tung båt som ska upp så tyckte jag att det kunde va bra med 4*4 ;)

//Bjersér

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Fast då är ju ändå bakdrift bättre än framdrift!Så för släpkörning får du ändå det näst bästa efter 4x4. Detta är en smaksak och min åsikt.
Det känns som att köpa sig mer problem med en så pass gammal 4x4.
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hejsan,

det brukar inte bara några större problem med fyrhjulsdrivna E30-bilar. Som vanligt är det bara att kolla det allmänna skicket och se till att inte det läcker förmycket från fördelarlådan.
IX-bilarna rullar lite tyngre, lite likt en Jeep Cherokee, de drar lite mer bensin men är mycket trevliga att köra.
Jag har ägt tre-fyra IX, den sista hade rullat 32000mil och gick som ny. Det brukar istället vara rosten som tar dem istället.

Lycka till med letandet.

Gr8ride
Det verkar ju helt och hållet vara din budget som styr, 10 tkr får du ingen e36 touring för... =)

Skämt å sido, hade lätt satsat på en e30 - jag letar själv efter en hyffsad andrabil och e36 finns inte ens i min tankeverksamhet... Huuja...
Det verkar som om e36orna generellt har högre tillåten släpvagnsvikt än e30. Något att fundera över när du ska flytta hästen kanske?

MVH Stenis
Om du nu trots allt vill ha en e36 så ser ju denna väldigt fin ut... =)

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"nackdelen är, inredningen är inte så fin." :)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Och priset ,lycka till med att få 85 lax för den....

Satsa på en 318 e36 nyare, billig i försäkring drar mindre osv än dem 6 cyl modellerna.
E30 är mer åt entusiast hållet, nu när de är så gamla finns inga andra fördelar för dem i bruksvärdet sett förutom priset i inköp kanske?

Mpower
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Och 2000 mil på en -93:a luktar skruvad mätare ;)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
102 000 mil kanske... stackaren har säkert lagt 50k på den med för att få den så tuff :-)

Mpower
Visa användare
87
M-Blom
318i ///M-sport Sedan -11
525iA ///M-sport Touring -03
Jag har kört endel e30 och e36. Just nu köpte vi en e30 för att den är lite mer busbil men i ditt fall hade jag valt e36 och de ska inte behöva kosta mer om de är i samma skick.

Mina synpunkter
e36 plus
-Lite tyngre = får dra lite mer
-Mer vikt på bakhjulen
-ABS
-Robustare bil
-Vanligare bil =lättare att få tag på reservdelar
-Tystare

e30 plus
-Sladdvänligare
-Enkelare att skruva

Har ingen erfarenhet av IX!
Bjerser; Är det touring du siktar på? Vilken budget har du? Är e34 helt utesluten? Själv står jag i valet och kvalet... Antingen e30 eller e34, e36 finns som sagt inte på menyn...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
tvesola: har sett att du letar bil, E34 är tyvärr utesluten. har dels redan haft tre st E34 och vet att det är underbara bilar. Men 3-serien är smidigare.
Budget? tja upp till 30k kan vi nog tänka oss att gå. Men givetvis är det roligare att ha pengarna till nått annat ;)
E30 ger mer bil för pengarna, rättare sagt mer motor:
325 E30 vs. 318 E36
skatt: 1800/1635
försäkring: 2400/2400
Förbruk. 1/ 0,85
drag(B):1460/1250
Kommentera gärna siffrorna...

M-blom:
vad jag har erfarit får modellerna dra ungefär lika mkt, , mer vikt på bakhjulen uppvägs väl av 4*4?, har inte E30 abs?!
Och borde inte reservdelarna till en såpass gammal bil som E30 vara billiga och går de inte att skaffa från BMW?

Annars är jag intresserad av alla erfarenheter rörande modellerna!

//Bjersér

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jag är helt med på denna anti e36 diskussionen då jag förstår vad problemet med modellen är, alltför många tuppiga ynglingar som kör dem med stylinggrejer som ser ut som det skulle ramla av i första bästa kurva och med ljuddämpning knappt värd namnet!
Jag tänkte likadant, men när vi stod i valet på en andrabil så gick snacket volvo 855, jag kollade ett par st. men fick syn på 328an och så var det kört.
Bilen var i skapligt skick för sin ålder, originalhjul, drag och sportstolar och det till samma pris som för en likvärdig 855 av samma årsmodell!!??
Men nu har fan slagit klorna i mig och det blir dyrt då jag fått för mig att bilen skall snyggas till, aaahh stylingtrollet tänker ni kanske!
Nej det har blivit nya lampor runt om, inga led eller angel eyes eller nåt sånt, bara originalstuk och originalfälgar. Inte så dumt faktiskt, e36an är inte ful i sig, den har blivit gjord ful.

Med handen på hjärtat skulle jag hellre köpa en ny 3serie touring men har inte råd. Thats it!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ahab: Än så länge har jag inte uteslutit någon (BMW) model. Utan jag tittar på "hela" spektrat. 855 är dock inte aktuell eftersom vi inte sitter bra i dem. Och 5 samt 7 serien är så gott som uteslutna...

För tillfället har jag dock hittat en fin 325IXT, och får i så fall en roligare bil och dessutom lite pengar över till en... projektor kanske? ;) önskelistan är lång.

Undrar lite över bensinförbrukningen dock, håller den sig till den angivna?

//Bjersér

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
köp en e36. för det är ju en slitbil du ska ha. det finns ju så många av dom. eller så köper du e30 och lägger pengarna på att pedantsköta den istället för projektor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.