|
|
|
|---|---|
|
Hur ska jag behandla fälgarna för att de ska hålla sig så bra som möjligt? De fälgar jag förhoppningsvis snart äger är Mattsvarta med Stålkant. Hur fungerar det med vanligt vax. Tål vaxet värmen? Jag har bokat tid för lackförsegling av bilen, hur värmebeständig är en lackförsegling? Fungerar det på fälgar? Hur behandlar ni era stålkanter? Autosol? Vax? | |
|
Ingen som orkar/vet? En länk dit det diskuteras funkar bra för mig, inte kräsen. |
|
|
Har ingen länk men vill minnas att när jag DITECade en av mina bilar för många år sedan så frågade jag om det gick att behandla även fälgarna. Kommer inte ihåg det exakta svaret men gjort blev det inte i alla fall. Om det sen beror på värmen eller på knölet med att göra det, ja inte vet jag. Slå en pling till Dr Jörgen på Stockholms Bilvård och fråga! Det finns har jag för mig att jag sett nån form av vax speciellt för fälgar. Sonax tror jag det var. Vad som kan tänkas skilja mellan vanligt och fälgvax, det övergår mitt vetande. Om det verkligen fungerar har jag heller ingen kännedom om dessvärre. Tyvärr blev det ett långt icke svarande inlägg :-/ Niklas Fransosen |
|
|
Har för mig jag läst att Ditec "forskar" med att ta fram något vax/lackskydd för just fälgar.. Var i sommras i någon av deras säljbroschyrer.. Sen har jag sett fälgvax ute hos lokal däckhandlare.. Hört man an byta bromsskivor av den anledningen att original dammar mer än vissa eftermarknads... /Hampus Länk |
|
|
Använder vanligt Turtlevax som jag vaxar fälgarna med. Ungefär varannan biltvätt. Fungerar hur bra som helst. NN/ |
|
|
Sist jag var på Micro i ett annat ärende så såg jag att det fanns flera produkter av typen "fälgvax". Några verkar vara med Nanoteknologi. Tror också det finns någon tråd där någon hade testat produkter med nanoteknologi, kommer dock inte ihåg om det var för fälgar. ___ //Ulf |
|
|
Tack för svaren. Ringde runt till ett par ställen igår. Enligt dem är det inget problem att lackförsegla fälgar, de trodde inte att fälgarna borde bli varmare än en svart motorhuv en varm sommardag. Med samma logik borde det ju även gå att använda vanligt vax utan problem. Sant eller falskt? Ingen aning, men jag kommer iaf lackförsegla mina fälgar. Vad säger ni om rostfritt? Tänkte testa med vanligt hårdvax (samma jag har på rutorna), känns som att det borde kunna funka. |
|
|
Sonax flytande hårdvax fungerar bra på fälgar. Det finns dessutom lösningsmedel i det som tar fastbitna asfaltsfläckar som eventuellt inte din fälgrengörning tar. För övrigt är sonax xtreme fälgrengörning Länk den absolut bästa produkt för rengörning av fälgar jag provat. Rekommenderas varmt. Sonax har även en nanoförsegling för fälgar som jag tycker fungerar bra. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vaxade mina "nya" fälgar med sonax hårdvax och vi får väl se om det duger. Annars kan jag starkt rekommendera "biltemas fälgrengöring" otroligt effektivt och enligt mig den bästa produkt jag provat. Sörj för god ventilation då medlet är irriterande för luftvägarna. Kostar dessutom rimliga 39:- för en liter med pumpspray. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Hejsan! Kidnappar denna tråd lite och slänger iväg en undring om det är denna rengöring från Biltema som många verkar tycka är bra!? Länk |
|
|
Nej det är bara munvatten... hjälper knappt något alls. Om du får tag på Techniclean AS 65 från någon castrol återförsäljare så har du garanterat rena fälgar, en ren bil för den delen också. Det är en paraffinlösning, spraya, pensla lite lätt och spola av, låt torka.. på med wax. Jag hade 2 uppsättningar alu fälgar och alla sa att det är bara lackera om dom, gjorde rent med AS 65 och dom sa att lackeringen inte var lyckat då kanterna har fortfarande märken, lite paff blev dom när jag inte lackerat dom alls. Sonax, turtlewax och fan vet jag kan köra sina medel i rumpan. |
|
|
Håller helt och hållet med om att Techniclean och flera andra avfettnings/rengöringsmedel för industribruk funkar väldigt bra att rengöra fälgar med. Får man inte tag i det så duger t ex Sonax Extreme färlgrengöring bra för "normal" rengöring. Är det väldigt skitigt på insidan av fälgarna får man göra om behandlingen flera gånger med Sonax innan det blir rent och det är ju en nackdel. Det går lättare med industriella dundermedel. Däremot tycker jag inte att kommentarer om att man kan förvara vissa fälgrengöringsmedel i bakre kroppsdelar där solen sällan skiner hör hemma här på forumet. De flest fattar nog påängen ändå, Ismo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.