AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
398

Hur trimmar jag lättast en 525i-89?

Mr
22
Mr power
523iA-98
Jag skulle vilja trimma upp min 525:a lite vad är lättast och billigast att göra??
beror ju alldeles på hur mycke effekt du vill ha å vikken typ av effekt, men du kan ju alltid börja me att chipa, byta avgassystem, filter *ett open air då* kammen ger väl rätt mycke när man byter den, å sen kan man ju göra lite åt toppen behöver inte va så speciellt dyrt å inte så värst bökit heller för en som har lite kunnande, men de e väl nåra tips man kan börja på för att komma undan rätt så billit, sen då kan man ju börja ladda å joxa på me den roliga gasen å kompressor matning å en massa prylar men de e en annan historia de Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
bl
2.296
blixten
325i -88
2,5 liters motorn på 170 hk är en av de bmw motorer man får mest ut av att chiptrimma.
jag tro som mr speed säger, försök hitta en trimkam, passa på att planslipa och porta toppen, chippa bilen, sätt fullflödes avgas och öppte filter.. om du letar lite och köper begade grejjer (i bra skick såklart) borde du komma undan med runt.. 5000kr.

/mvh jocke
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja.
Kan ju skriva om olika effektökningssatser som Motor Nord i Sundsvall hade för ett antal år sen.(525i 12v)

Steg 1:specialkamaxel,inkl specialventilfjädrar och vipparmar(std),sotningssats=10hk extra.
Pris 8700kr

Steg 2:Trimsats steg 1 enl. ovan+ett superchip=18hk.
pris 11300kr

Steg 3:Trimsats steg 2 enl ovan+k&N filter+specialavgassystem=23hk.
Pris 15000kr

Steg 4:Trimsats steg 3 enl. ovan+specialtopplock steg1 med bearbetade förbränningsrum och kanaler(utbytes)=30hk.Priset var 22200kr
Stomkostnad topplock=5000kr

Prisuppgifterna är från 96,så det är bara en "kul grej" att se dessa...

Mvh Janne.

jag syftade såklart på beg. priser, jag vet att priser för sugtrimning är hutlösa...

/mvh jocke
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det är lungt jocke,du skrev ju det i ditt tidigare inlägg.
Jag skrev bara ut priserna för att man skulle se vad man betalade för delarna 1996 hos Motor Nord.
Kanske någon som tyckte det var intressant.
Och sen ser man oxå vad det ger(ungefärligt) för effektökning med trimning av en sådan motor med olika trimningsprylar.
Vet dock inte exakt vilken kam,avgassystem osv. dem använde.

Mvh Janne.

jag tycker att dom flesta siffor är överdrivna..

om vi säger såhär.. min personliga åsikt är att avgaystem och öppet filter, kanske ger.. tillsammans.. 3-4 hk, ett chip mellan 6-7 riktiga hk, och en kam säg.. 10 riktiga hk (ganska vass gatkam) sen porta och plana toppen, ger väl kanske.. 5-6hk.

detta tillsammans ger kanske lite mer.. eftersom jag nu räknat på om vi BARA skulle göra det modifikationen..

men säg det där, så kanske du har 25 extra riktiga hk i slutändan.. kanske 30.. och för detta har du betalat över 1000kr per hk nästan.. det är sjukt.. lägg ner 30.000 och bygg kompressor eller twinturbo.. så har du juh 100hk till för samma pris.. det är lite mer att göra, men om man tar det lungt och gör mkt jobb själv så.

/mvh jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.