|
|
|
|---|---|
|
Hur kommer man åt fläkten/demont dito? Har fått ett otrevligt fågelkvitter i fläkten. Det är en 523ia -98. Det låter som att axeln behöver smörjas! | |
|
Jag undrar samma sak, på en specifik hastighet (ca 6-7 pluppar) så gnisslar det ibland. |
|
| Hej! Ta bort bort slangarna som går från kupéfilterburkarna till torpedväggen i motorutrymmet så kommer du åt att smörja fläkten. | |
|
Hej Är detta den primära Kupefläkten man kommer åt då eller är de den "andra" som folk pratar om som drar in luften till kupefläkten... Fick oxå ett jädra kvitter nu i min 03a, dock försvinner de då man svänger höger :-) men kommer tillbaka igen när man kör rakt.... Riktigt irriterande efter fjällresa på 120mil.... Pär M Bmw 525iA Touring -2003 |
|
|
Det är kupéfläkten och axeln kan röra sig lite i sidled när bilen svänger osv, därför kan ljudet ändras. Tveksamt om det går att få in smörjmedel med varaktigt resultat utan att demontera fläkten. Det är glidlager med oljebronsbussningar i motorn, de skall helst rengöras och ny olja kokas in i den sintrade metallen osv. Sen varar det i många år igen. Sensorfläkten är liten som ett frimärke och sitter bakom vänstra gallret i klimapanelen. Denna tas loss genom att lossa panelen som sitter med snäppfästen i mittkonsollen. FP |
|
| Jag hade likadant kvitter på min E39 -03. "Löste" det tillfälligt genom att manuellt stänga av fläkten i ca 10 sekunder och sätta på den igen. Då slutade det kvittra för tillfället i alla fall. | |
|
Har liknande problem med min kupéfläkt på min 523 -96 . Mitt problem är att den oftast inte går igång när jag startar bilen, när jag ger en liten klapp (läs: smäll med knytnäven )på hela konsolen vid mitt högra knä så kommer fläkten igång. Fast med möda och besvär, dvs den varvar inte upp riktigt den går kanske med 50% styrka. Sen kommer vi till den underliga, när jag sen åker med bilen och kommer in i en vänstersväng och svänger så varvar fläkten upp på "normal" hastighet. Och återgår till reducerad fläkthastighet när jag avslutat svängen. (Har bytt fläkt slutsteget/motståndet utan förbättring...) Har även "fågelkvitter" vid vissa fläkthastigheter. Det verkar som lagren skulle behöva smörjas upp? Bilen har gått 28000mil så det är väl inte konstigt om lagren börjar bli lite torra?!?! Frågan är hur? Måste jag demontera hela paketet för att komma åt? Folke: Du nämner koka in olja i den sintrade metallen. Kan du vara snäll och berätta mera om detta? Måste bara få tillägga att detta forum är helt fantastiskt! Tack alla BMW eldsjälar som kommer in med all information. Den har sparat mig åtsklliga kronor i reparationer. Mvh. Pasi |
|
|
Fenomenet med olika gnisselljud när man svänger är omnämnt flera gånger i forumet. Det beror på att fläkten axel sitter på tvärs i bilen och åker lite i sidled när man svänger. Därav kommer axeln in i olika lagerytor osv, med olika ljud och gnissel. Att koka in fett i sintrade lagerbussningar kan inte förklaras mycket närmare: Man lägger bussningarna i smält/kokande fett en stund. Frågan är som tidigare nämnts om det är mödan värt, om det går att få tag på bussningar, om stålaxeln är oskadad osv. Bättre beg eller helt ny fläkt är nog ett säkrare kort. Jepp det är relativt mycke meck att komma in i paketet med fläktmotor osv. FP |
|
|
Tack Folke för snabbt svar. Jag ska nog försöka med att laga det tillfälligt med att försöka få in några droppar olja på axeln och bussningarna med metoden som Jimpen nämner. Läste i ett tidigare inlägg att med en oljekanna och en bit gummislang så kommer man in med olja på axeln.... Vi får se hur det går. ska prova ikväll. Borde få lite mera fart i fläkten tills jag jagar tag på en bättre begagnad och byter ut den. Brum OO=00=OO Brum. |
|
|
Lite återkoppling på detta. Kan ju meddela att oljekanna och lite slang fungera så där.... Det är supersvårt att få olja på rätt ställe. Det verka som jag fick några droppar på axel iaf. för fläkten blev tillfälligt bättre. Men som sagt tillfälligt. Efter 10 dagar så stanna min fläkt helt och hållet, när man känner med handen på fläkten så går den jätte trögt. Så nu är det bara att skruva för glatta livet för att byta ut fläkten, naturligtvis händer detta när det är värmebölja (+29 idag) över hela landet .... :) Ingen kul att åka bil utan AC och fläkt då.... Tur jag har 635:an att åka med ist.... :) Trevlig sommar på er ! Brum OO=00=OO Brum. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.