AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.712

Motorhuvsrost på beg:ad E46 -01, chans på garanti?

li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
Tjena, allihopa! :)

Jag har precis köpt mitt livs första BMW, och gör härmed mitt första inlägg på forumet.

Fordonet i fråga är en E46 325i -01 som har gått ~9200mil, och det första jag kollade när jag var och såg på den, var de beryktade galvsläppen (tack forumet!). Hittade ett sådant på 10 sekunder eftersom det var exakt på ett av de vanligaste ställena; på motorhuven över vänster strålkastare... Rosten hade inte gått igenom till ovansidan, så jag slog till ändå på bilen tack vare ett bra pris, samt att jag tror att jag själv kan rädda huven utan att det syns utifrån.

Men, när jag bläddrade i servicehandlingarna så såg jag att bilen faktiskt är uttagen 0205(sv-såld), så den 6-åriga rostskyddsgarantin gäller ju fortfarande(?)! Nu har väl jag förstått, efter en del läsande på detta forum, att sådana här åtaganden inte faller under BMW:s garanti, men att de har haft en good-will-policy angående de här fallen.

Vad tror ni att jag har för chanser att BMW åtgärdar detta när jag kommer in med en nyligen privat inköpt bil?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Åk och visa upp bilen på BMW istället så får du raka besked, att du nyss köpt bilen lär ha mindre påverkan. Jag tror dina chanser är goda att få en ny huv.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är fr.o.m datumet för första registrering och sex år framåt som garantin och good-will gäller. Det kan alltså vara så att bilen gått som demo-bil och då räknas det alltså inte från den dag då första ägaren köper bilen från bilfirman. I garantihäftet står vilket datum som nybilsgaranti och rostskyddsgaranti går ut och det datumet stämmer alltså med nybilsregistreringen. Hur och av vem du köpt bilen har ingen som helst betydelse.
li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
Hmm... ska hämta pappren lite senare. Första gången i trafik är 2002-05-08 enligt VV, så det verkar inte som den körts som demobil tills uttag. Förmodar jag, för den måste ju vara registrerad då.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det är så skall det bara vara att lämna in för åtgärd.
Ma
32
Marqsman
E60 535d -07 Mtec LCI
Hade samma problem på min -01:a. Hade precis som du ett par månader kvar av de 6 åren och det var inga som helst problem. Fick ny huv, bagagelucka och tanklock... På bakluckan var det en rostbubbla i storlek av en lillfingernagel. Har en kompis som på vars passat -05 har rost i storlek som en 5-krona på bakluckan... Men det var inte tillräckligt för att VW-rostskyddsgaranti skulle gälla... Tackar BMW...
li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
Får tacka för svaren tidigare...

Nu har jag varit inne på BMW angående det här. Jag tog upp det i samband med en sån där 995:- oljeservice de har erbjudande på.

Det verkade inte vara några problem, de sade att de hade tagit in en offert från Lassesons (en lokal lackeringsfirma) så det är på G i alla fall. Jag frågade inte om de byter huven eller lagar upp den, jag är faktiskt nöjd vilket som.

Mycket trevligt bemötande på M-bilar Eskilstuna!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min erfarenhet är att när det gäller huv, baklucka och dörrar så byts dessa.

___
//Ulf
sv
15
svedav
320iA Touring -00
Tjena Lillsexan!
Har själv en 99:a med rost på precis samma ställe, den faller ju inte under någon garanti. Men däremot så bor jag också i E-tuna. Det vore mycket trevligt om du kunde skriva här om du var nöjd med resultatet hos Lassesons och kanske hur mycket det gick på (om du nu får veta det).
Det kanske finns någon annan här på forumet som också har erfarenheter av lackfirmor i Eskilstuna? Berätta gärna!

Mvh. David
li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
Sådär ja. Så var det äntligen fixat.

Var tvungen att gå ner och sparka lite på M-bilar när de inte hörde av sig på en dryg månad, men väl där så gick det med en jädra fart. De hade sjabblat sig och tappat bort eller glömt bort offerten till Lassesons. Men som sagt, det gick fort och smidigt när jag påminnt dem. :)

Fick åka ner till Lassesons direkt efter besöket på M-bilar, där tog de lite kort på skadan, sade "nu tar jag hem en huv, lackar upp den, och sen kommer du hit så sätter grabbarna på den medans du väntar". Hela alltihopa över på 15 minuter. :)

Nu blev det inte riktigt en halvtimmes väntan att klämma på huven, men å andra sidan lämnade jag den över dan, så det rörde mig inte direkt.

Lackjobbet finner jag inte nåt att anmärka på. Ser enormt bra ut. Men jag undrar om de satt på inner-isoleringen riktigt rätt, det är lite svårt att stänga huven utan att trycka ner den sista biten... Sen undrar man om det är tunnare plåt i den nya? Känns lite lättare än förut, men svårt att säga utan att jämföra rakt av.

Tyvärr kan jag inte uppge några prisuppgifter, då jag inte såg några papper själv, däremot sneglade jag på några andra som låg framme. Skulle tippa på att lackjobbet ligger på 3-4000 utifrån dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.