AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.057

Pipande ljud under instrumenten...

Ti
37
Time
3281 1998
320 Ci 01
Vad är det som piper/ visslar ? kan det vara läckage i "ekonomimätaren" ?

Troligen en musikalisk mus?

Knölpåken.
Ti
37
Time
3281 1998
320 Ci 01
Tack för ditt svar... förbaskat irriterande med ett ständigt tjutande i den annars så tysta bilen, och för er som undrar är det inte i huvet det piper :)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den analoga momentanförbrukningsmätaren är helt elektronisk vad jag förstår. Låter det lika oavsett fläktfart eller hur luftspjällen står?
Ti
37
Time
3281 1998
320 Ci 01
Det låter olika med olika gaspådrag, ett svagare pipande vid konstant fart och högre vid mellangas eller med mätaren på uppåtgående.
Det har inget med fläkten att göra, trodde först det var en gnisslande gaspedal men det visade sig vara svårare än så att hitta...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Spjäll och sådant är väl elstyrt så jag TROR inte att du har några vakuumledningar bakom instrumentbrädan. Har du kollat så att det inte kommer från motorrummet. Ibland kan det låta närmare än det är. En vakuumläcka i någon slang t.ex en spricka i gummibälgen mellan LMM och spjällhuset kanske.
Ti
37
Time
3281 1998
320 Ci 01
Hmm, KAN komma från motorummet men det kommer bara vid belastning så jag har svårt att hitta någon frivillig att åka med i motorummet vid 5 minus...
Ska försöka kolla där om det hörs något..

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du kan ju belasta stillastående på hög växel och kopplingsslir, alt. turbinslir om du har aut. under några sekunder. Dags att ge sig när det luktar brända makaroner ;)
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Eftermonterad stereo med kabeldragning för nära elkabeln mellan motorrum och baklucka?

Sechs macht Spass!

Min Limo: Länk
Ti
37
Time
3281 1998
320 Ci 01
Det kommer inte ur högtalarna utan från instrumentpanelen eller bakom.
Kan man meka ur panelen tillräckligt mycket för att kunna se ev, slangar bakom ?

Känns som ett struntfel någonstans men att hitta det är lite svårare, upplever att det är dålig kvalitet och mycket plast som kan spricka överallt men det kanske bara är som det ser ut ?

Ti
37
Time
3281 1998
320 Ci 01
Anders, du hade rätt, det verkar komma från motorummet, eländes elände.
Får väl försöka meka bort all plast upptill och ta en titt, kan det vara ett standardfel eller är det bara otur ?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Pos.3 eller 5: Länk
Bänd på förgreningen till tomgångsventilen på pos.5 Där kan den spricka.
Här hittar du slangar som hör till vakuumsystemet: Länk
Ett sätt att leta tjuvluftskällor är att spraya startgas runt misstänkta läckor då bilen går på tomgång. Träffar man en läcka höjs tomgången omedelbart.
Ti
37
Time
3281 1998
320 Ci 01
Tackar! väldigt bra tips, rapporterar tillbaks om jag hittar läckan...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vevhusventilationen håller också vacuum så där finns också möjligheter till läckage: Länk
Ti
37
Time
3281 1998
320 Ci 01
Det borde vara vaccum där hela tiden så startgasen funkar nog, ska iväg och köpa en burk genast

sc
6
schnappy
bmw 318i -02
har haft samma problem på min, jag hörde ett visslande ljud bakom instrumenten och det visade sig vara fläktmotståndet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.