AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.057

Rattbyte e34 M5 -> e36 M3

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Vet att det har disskuterats tidigare men hittar inte tråden.
Vill byta min bussratt till e36ans 3-ekrade airbag ratt.
Har nu ratten men det jag undrar är hur man löser det med släpringen och elen till airbagen?

//Ticco.com
au
362
audidriver
540iAT -97
kolla denna länken. jag hade lite problem med mitt rattbyte, kanske kan du få nån hjälp där.

Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ok, Tack!
Man va ju vungen att regga sig där...

Vad var det för problem som du stötte på?

//Ticco.com
au
362
audidriver
540iAT -97
jag skulle byta från en MOMO-sportratt till en orginal treekrad m5 ratt och köpte en som enligt utr-listan skulle vara orginal på min bil. det visade sig att den inte passade alls, men det gjorde dock en M3 E36- ratt som ser likadan ut men lite mindre. Det finns tydligen 2 olika rattstänger till M5 utan airbag. till din som har airbag vet jag inte men det diskuteras också i den tråden. Jag tycker absolut du ska regga dig, du som har en M5 E34. mycket kunnigt folk där!

saxat från tråden:

" Hejsan!
vet inte, men jag kanske kan vara behjälplig här...

Känner igen bestyret du bekriver efter min rattnavsjakt i vintras.

Min bil är en 540 -93 (airbag-bil)
jag hade ett skapligt bestyr att få tag på rattnav i vintras då den enorma icke fungerande airbagratten skulle bytas. Valet föll på ett eftermarknads rattnav till e34 -93
(Jag har av olika anledningar en rattstång från en -92, men även den m airbag. splines ~21mm)

Det passade inte... samma som du beskriver!

Kikade lite o det visade sig att en airbagratt från en 36 som oxå låg i garaget passade alldeles utmärkt.
Sagt o gjort, beställde ett sådant nav, rekomenderat enligt listor till e36.
Det passade inte 100% men var monteringsbart till skillnad från det som var sagt att passa till e34.an

Eftersom det fanns två alternativ till e36, beställdes det *suck* tredje rattnavet.
Då fick jag rätt, bolt on med allt.

Ett tag senare så fick jag erbjudande att köpa en m5 ratt, som delbetalning på ett par 18" jag skule sälja..
Då jag har lite andra m5 pryttlar monterade så tänkte jag det skulle sitta som gjutet. Den var oxå i tokbra skick..
MEN passade givetvis inte... Ngt mindre splines o som du beskriver en annan bakända på ratten.:(
Blev av förklarliga skäl ingen affär.

Har en massa bilder på min rattstång m mått o så sedan min korrespondans med navåterförsäljarna.

Vet inte hur lättförståeligt det här blev, men om du undrar ngt ska jag försöka hjälpa om jag kan."

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Tack tack...
Nu är jag reggad där oxå.

//Ticco.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.