|
|
|
|---|---|
|
jag vet inte om detta passar in här men jag skulle vilja ha hjälp med att slitsa mina nya bromsskivor. Vore bra om det fanns någon i örebro trakten. tack på förhand | |
Hello Nasty |
Om jag får säga det själv så tror jag inte du märker någon skillnad på bromsverkan. Visst det ser snyggare ut, men vill du ha bättre bromsar så får du gå över till skivor och belägg som är tillverkade i bättre material! /Henrik Kör tills det rasar |
| Men om man ska jaga vikt, som tex på en rallycrossbil, så är det inte helt fel att slitza och hålborra skivorna. Vissa svarvar till och med bort det yttersta på skivan. Det som inte bromsklossarna tar på. | |
Hello Nasty |
330xiA kollar du så har jag skrivit skivor och belägg tror du EBC Greenstuff är tillv. i samma material som org. belägg eller? Gå in på länkar titta på PEAN Sweden AB där har du fina bromsar. MVH/Henrik Kör tills det rasar |
|
Måste bara dela med mig av min erfarenhet av EBC Greenstuff....har haft dem nu i ca 4 månader, och förutom att de gnisllar konstant, så har de även släppt in grus eller dylikt i beläggen så jag nu är tvungen att byta både belägg och skivor, då "gruset" satt djupa repor i skivorna så bilen vibrerar KRAFTIGT vid inbromsningar från högre hastigheter. Jag kan som sagt bara tala om min egna erfarenhet, men utifrån det måste jag avråda från köp av EBC... hoppas jag inte skrämmer nån, men så var det för mig... jag har beställt Red Dot nu från PEAN (mycket trevlig och tillmötesgående personal) hoppas det blir bättre... MVH Philip |
|
|
Citat: "Slitsade skivor har större yta som bromsklotsarna kan verka på." Så genom att gör skåror i skivan ökar man anläggningsytan... Hmm, nä, anläggningsytan lär bestå. Att sedan reka Greenstuff, som är ett riktigt "Spoilermagazins"-belägg, ger inte större förtroende. Slitsarna används för att de skrapar av den yttersta beläggytan som vid hård körning kan glasera. Speciellt om man har lite taskiga belägg. Kalluft ska riktas in i skivans centrum för att passera genom den sammas ventilationsöppningar. Inte direkt på skivan. Hål i skivor är primärt för att evakuera ev vatten som kan dra ner prestandan vid regnkörning. En viss kyleffekt och en liten viktbesparing kan detta dock medge. Lägger man sedan hålbilden rätt kan man få samma effekt som vid slitsning. Men många skivor har dock ganska flack försänkning i hålen för att motverka sprickbildning, och då faller "skrapteorin". På min racebil hade jag skivor som var helt standard efter som detta var ett krav enligt Grp.N. De var dock tillverkade av Brembo i ett material med en högre friktionskoefficient än normala standardskivor. Så materialet spelar roll. PEAN säljer skivor man kylbehandlat och tester talar sitt tydliga språk. Så att tillverkning och efterbehandling har betydelse stämmer. M3 E46 har inte hålborrade skivor, iaf inte de första åren. Vill man ha bra gat/banbelägg eller värsta racedito kan man med gott mod ringa Per på PEAN. Han har det du söker. Vid tangenterna AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
330xiA : Jag påstod aldrig att du hade fel i dina synpunkter, eller att ditt inlägg var negativt, vad jag däremot skrev var vad jag hade råkat ut för sedan bytet till EBC..det var ju knappast riktat som kritik gentemot dig, eller hur? Jag anser att ditt första inlägg var korrekt och innehöll bra tips,även det senare var bra och sakligt, men varför den tråkiga tonen ? Var jag negativ i mitt inlägg ? MVH Philip |
|
|
Är det ingen som har provat att montera fyrkolvsok från t.ex. Volvo (ooops, nu svor jag) på sin BMW? Det oket använd ju ganska flitigt av Alfa racers, har jag hört. //Niclas |
|
Grusse |
Bättre då med BMW 750:s fyrkolvsok från -94 och uppåt, satt endast på 750 Alpina på tidigare årsmodeller. |
Hello Nasty |
PEAN går att anv. till org. bromsok! Vill man gradera upp bromsar så är inte det heller svårt. Enkel matematik, för att få bättre bromsar så byter man helt enkelt till större skivor och större ok, men varför måste man byta till Brembo AP mm. svindyra saker som jag kan tänka mig är bra om man lever på en bana med bilen. Kör man en 3-serie eller 5-serie varför inte kolla på som Grusse skriver fyrkolvsok från 750, eller M5 och M3, skulle inte detta räcka så är det ju utmärkt att plocka belägg och skivor från ex. PEAN för att få ännu lite bättre bromsar. Kör själv en 535-87 som jag satt dit bromsar fram från en M5 funkar utmärkt betydligt bättre bromsverkan, har kollat på PEAN belägg för gatbruk för att få det ännu bättre. Mvh/Henrik Kör tills det rasar |
Hello Nasty |
Kalluft leder man in i centrum av skivan som AL skriver, luften ska gå in i navet för att pressas ut genom ventilationshålen på skivan. /Henrik Kör tills det rasar |
|
Okey, men om man kör e30 så är det ju inte lika lätt å uppgradera, eller? Vilka ok passar dessa fjäderben??? //Ticco "NICTIC RACING" |
|
|
En ganska viktig sak har inte tagits upp avseende hålborrning av bromsskivor. De har en tendens att spricka i godset mellan borrhålen. Av den anledningen gjuts skivorna med färdiga hål som eventuellt endast finputsas efteråt till bland annat Porschebromsarna. Alltså: skall du köra hårt med bromsarna är det ingen bra idé att borra standardskivor, köp skivor med färdiga (gjutna) hål i stället! Slitsning är inte lika känsligt men det kan bli sprickbildning i skivor som är slitsade i efterhand också. Mvh |
|
|
Med en 325 E36 hård körning på smal krokig väg så blir det rent av farligt efter endas 5 min, så vilka ok bromsar (från andra bilar) kan man få på? Ni pratar om 750 4 kolvs går dom på en E36 utan större modifieringar? Vad har skivorna på 750 för diameter? //Om man skall köra fort måste man kunna stanna me! |
|
mag |
tänkte bara upplysa om att 750 4kolvs oken (finns även på tidigare 750 med autobhan paketet) passar rakt av på E28 och E34 i var fall på sexorna tillsammans med skivorna. Har ett par ok påväg från norrland betalade 1000:- st orginal skivor ligger på ca 1000:- st tillkommer gör belägg har ej bestämt mig vad jag ska köpa där dock (kanske inte blir orginal skivor heller). 750 ans huvudbromscylinder ska också passa rätt av. Bromsarna bak bör naturligtvis ochså uppgraderas. //Magnus |
mag |
Kan tillägga är det bara utsendet (kanske är helt ok dock) du är ute efter så finns(eller fans i vart fall) slitsade skivor till din modell på sniktema för 5-600:- st. //Magnus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.