|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| väcka liv i tråden. Min står i samma läge som programmer. någon som bytte givare eller bytte ni både givare/termostat? | |
| jag bytte i somras termostat och givare och tempen står lite under mitten och när jag kör i stan så står den i mitten så jag tror att det ska vara så | |
| Så som programmers tempmätare står tyder på kass termostat. Min började helt plötsligt "gå kall" precis så som Programmers bil, efter termostat byte är den tillbaka i mitten, som den skall vara. Så mitt råd är att byta termostat. | |
|
Dawwe: bytte du till en originaltermostat? Om man läser svaren i tråden så verkar de som har bytt till en ny original fortfarande har nålen något till vänster vid normalkörning medan de som byter till icke-original får den att peka rätt upp. Jag har ju sålt min bil nu men körde 2 år med den utan att byta termostat och märkte aldrig av något konstigt och förbrukningen låg under det som BMW anger vilket inte någon anna av alla bilar jag ägt genom åren klarat av. Verkar konstigt att så många M5:or skulle ha kassa termostater för det är väl knappast en detalj så får onormalt mycket stryk bara för att det är en M-bil? Frågan är om det är något med orignaltermostat som får nålen att peka rakt upp vid normalkörning? ___ //Ulf |
|
| Min bil drar inte heller direkt mer. Ligger på 1.3 fast då mest landväg. Låg på cirka 1.1- 130km/h landsväg. normalt va? På fel sökningen fick ja. 105- motortemp signal osannolik. Dom på BMW sa att det va sensorn som va sönder. Någon som känner igen koden? Kolla på m5 board å dom va helt övertygade på att termostat va kass. Va tror ni? | |
| Programmer: Vet inte om det är original termostat men jag gissar på att det är det då meken som fixade bilen är en fd BMW-anställd med ca 20-årig tjänst hos BMW så han har säkert kvar lite "specialrabatter" skulle jag gissa... | |
| Ger mig på en gissning: Termostaten skall ju börja öppna vid en viss temp (typ 80 grader) o vara helt öppen vid en annan (ska vi säga 90 grader?). Hur mycket den öppnar där emellan kan man anta vara "linjärt". Om nu denna "linjäritet" är borta, dvs termostaten "hoppar" från stängt till helt öppet läge vid redan 85-86 grader så kan det ju mycket möjligt vara som så att detta syns på mätaren i form av en liten dipp till vänster.... | |
|
Hej, Termostaten reglerar mot en temp på ca 92deg.C På bilar med elektrisk termostat så reglerar man mot en högre temperaturmen även dessa har en vaxkropp som skyddar mot kokning om man skulle råka ut för elfel på värmeelement som värmer vaxkroppen. Sedan är det så att när man säger att en termostat öppnar vid 92deg.c så har man en individspridning på +-2 grader som anses vara normala. Av någonanledning så har BMW temperaturmätare som visar linjärt mot den riktiga temperaturen, de flesta biltillverkare låter mätaren stå "rakt upp" i ett intervall från ca 70-100 deg.c för att slippa sådan frågor som man har i denna tråd. Det finns några olika sätt som en termostat kan gå sönder på: Smygläcka, termostaten stänger inte riktigt helt. Symptomen är: Det tar tid att få upp driftstemperatur, Temperaturen kan vid låg last(engineload) körning börja att sjunka, Bränsleförbrukningen ökar. Däremot så kokar inte bilen eftersom regleringen fortfarande fungerar så vid varm väderlek så är det inte säkert att man märker av felet. Termostaten öppnar inte. Symptom: Temperaturen stiger snabbt, Bilen kokar Termostaten fast i fullt öppet läge. Symptom: Bilen når inte driftstemperatur (Kör man med hög last(engineload) så är det klart att den blir drfitsvarm), temperaturen sjunker vid låg last, temperaturen varierar mycket beroende på last. Bränsleförbrukningen ökar. Termostaten reglerar mot fel temperatur. Symptom: Tempmätare står inte exakt rakt upp men i övrigt beter den sig normalt, Detta är inte ett så stort problem och symptomet kan bero på andra saker som tempgivare. Hälsningar Lars |
|
| Tack Lars för en mycket bra beskrivning. Har köpt en sensor men får bli byte efter vinter förvaring. Hoppas på sensorn | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.