|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
fredde 7 |
Hej! Hur högt kommer era värmemätare upp? jag mistänker att min termostat kan vara paj för värmemätaren ställer sig aldrig i prick ´"klockan 12" |
|
Efter termostatbyte står min pyttelite över kl 12 för jämnan. Köpte en Mahle-termostat från Mekonomen. Innan bytet så var nålen uppe på första strecket, lite över ibland. Motortempen går SNABBT upp till kl 12 med en frisk termostat. |
|
| och bensinförbrukningen sjunker ... | |
|
Min går inte heller upp till kl 12 men vad jag läst i andra trådar så var detta normalt för M5. Precis som Bmw-lelle skriver så går nålen rätt fort upp till första markeringen och lite förbi. Där förblir den vid normal körning. Kör man däremot i stan och får stanna mycket vid rött ljus och kö så går nålen upp till kl 12. Kanske läge att se över termostaten? ___ //Ulf |
|
| Programmer: Låter som det är läge för termostatbyte för dig. | |
|
Bmw-lelle Jag tror inte det är det behövs, för när jag köpte bilen så stannar den ca kl11 och jag trodde det var något som var strul så jag bytte till helt ny termostat och allt omkring men samma sak efter byte, så det var ju helt onödigt. Jag skulle nog säga att det är helt normalt att tempmätare hamnar strax under kl12. |
|
|
Jag påstår att en tempmätare som ENDAST när det är kökörning rör sig mot mitten (kl 12) är en indikation om att termostaten är felaktig. Jag kan endast utgå från min egen erfarenhet på min bil dock. Frågor på det? |
|
fredde 7 |
blir nog byte....ngn som bytt själv? bmw ville ha 4000kr för byte och termostat, termostaten kostade 800 |
fredde 7 |
blir nog byte....ngn som bytt själv? bmw ville ha 4000kr för byte och termostat, termostaten kostade 800 |
| Min nål beter sig likadant stannar lite över första strecket och i mitten vid mer trafikerad körning. Kommer byta min iaf, men inte hos BMW. | |
| Jag har nyligen bytt vattenpumpen och termostat,det enda knepiga va att ta ut termostatet ur termostathuset annars inga problem,och min nål visar aldrig klockan 12 | |
|
Jag vill tillägga att jag, innan termostatbytet, började med att byta tempgivaren, så den var ny. (Den rakt framtill, högst upp) Tempen förblev låg, så jag bytte då termostaten och vips så funkade allt perfekt. |
|
| Termostaten kostar f.ö 430 kr på Mekonomen. (Mahle fick jag) | |
fredde 7 |
Hallå igen! Bmw påstår att den fungerar enligt diagnosen....76 grader..skall det inte vara 82? bmw lelle:tempgivaren, är den svår/tar tid att byta, kostar? kan kanske vara den då..för jag känner mig övertygad om att den skall nå tolvslaget rätt fort... |
|
Busenkelt att byta tempgivare! Sitter enligt bild nr 11 här: Länk Kommer inte ihåg vad den nya kostade. Jag har kvar den gamla, om du vill kan jag skicka den till dig. Du får den gratis. "klickfästet" för elkontakten är av på ena sidan dock.... |
|
|
Sökte igenom mina gamla inlägg. Där skrev jag att original var 79grader och den Mahle jag köpte på Mekonomen var på 80grader. |
|
| Detta har vart uppe flera gånger tidigare.Det är normalt att nålen har 2mm kvar till kl 12.Jag böt min på garantin på bmw och det blev absolut ingen förändring.Du kan gå in i undermenyn och få fram motorns kylvatten temp under förutsättning att tempgivaren är ok. | |
fredde 7 |
Bmw lelle: Tack för infon samt tack för erbjudandet...jag bestämde mig för att köpa ny termostat plus givaren..när man ändå håller på kan det vara skönt att allt blir nytt:) men stort tack ändå. |
|
Så här Länk står min tempmätare när jag kört 27 km (75% motorväg 25% stad) med en utetemp på ett par plusgrader. ___ //Ulf |
|
|
Så står nog min också som din bild visar programmer, och det är väl normalt!? Min bil: Länk |
|
fredde 7 |
ok...så står min med..kanske kan vara så då...tack för detta, då kan jag sova lugnt inatt...:) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.