|
|
|
|---|---|
|
Det jag vet är att lambdasonden är trasig, han går lite ojämt på tomgången spec när den är kall. Tändstiften är nybytta, diffen är svetsad och det sitter öppet filter på den. ibland känns det som om han blir lite svag, nästan som om han får för mycke bränsle. Kan det va lambdasonden som är boven? (skulle tippa på att han drar mer än 2L/milen) har tankat? ca 45 liter soppa och åkt 90km + snurrat i stan så vi jämna ut till 20 mil.... ajja skit samma han dricker mycket iaf, vad kan felet vara? Mvh. andreas | |
| Om du VET att lambdan är trasig, är det väl inte särskilt svårt att förstå vad soppaförbrukningen beror på? | |
| Det här var bland de konstigare inlägg jag läst. Jag vet min lamda är trasig - vad kan felet vara ??? öööhhh ??? | |
|
En "Kanske bra att uteslutta andre evt. fel med hjälp härifrån före jag börjar med lambdan" fråga från Antex, är det konstigt? Tycker inte jag även om jag inte kan gi något svar.. Give the man a break! ;) _________________ I luv my Beemer ! |
|
|
Tror det vore att rekommendera att börja med att åtgärda kända fel (Lambdan), känns som mest logiskt. Freude am fahren |
|
|
tja jag trode att forumet var till för att dela erfarenheter,lösa problem och ställa frågor, men hade tydligen fel...? jag kan nada om bilar så därför undrade jag om det låter rimligt att det bara är fel på lambdasonden. men med tanke på alla negativa / dumförklarande svar och att ingen gissar på något annat så anntar jag väll att det bara är lamban tack för hjälpen grabbar =) |
|
| OK då omformulerar vi oss, dålig lambda kan definitivt ge högre bensinförbrukning så börja i den änden och se om inte det avhjälper dina problem. | |
|
Kan tillägga att jag hade samma problematik med min 535'a som drog 1,8 L /mil när lambdan var trasig. Om problemet kvarstår så är väl ett tips att kolla gummibälgar runt insug/LLM Freude am fahren |
|
|
Ok ska byta lamban och kolla LMM Tack för svaren |
|
| byt även bränsefilter kan vara att rekomendera. | |
|
dum fråga kanske, men det är ni säkert vana nu ;) Vart sitter bränslefiltret? |
|
|
Sitter under bilen framför bränsletanken (innanför höger bakhjul) om jag inte minns fel. NR.12 : Länk Freude am fahren |
|
| HALLÅ lamdan larmar även om det är fel på något annat i bränsle/styrsystemet. Så läsav felkoden , det kan lika gärna vara spjällägesgivaren eller något annat. Måmga byter till en ny lamda o är jätte lyckliga i ett par minuter innan instrumentet tänder sig.. | |
|
tack för tipset aluc.....skulle tro att det är något annat än lamban för i dag fick ja low engine oil och när ja tittade så va den under lägsta sträcket vilket är lite konstigt eftersom ja fyllde han full för ca.3 veckor sen och har inte kört speciellt mycket. har kollat under och han läcker inget heller Fick även "owner´s manual" varningen en gång...suck* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.