|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nybliven ägare av M3,an och är hel nöjd med bilen, MEN har upptäckt att den läcker lite olja. Kommer någonstans i framdelen på motorn, ser det ut som iaf, men är riktigt svårt att se. Är inte mycket, men när man parkerat bilen kan man se att de blir en liten fläck på gatan, ser däremot inget när man har igång den vart de kan komma ifrån.. syns inget uppifrån bara under. Någon som har en aning om vad det kan vara? Tacksam för svar! Mvh Jens | |
|
Nån packning som börjat hårdna eller spruckit? Många har blivit hjälpta med en packnings-svällare 917 från Omega: Länk Länk Finns på Mekonomen och liknande ställen. Om det var länge sen oljan byttes så gör det först. Mvh |
|
|
På S50B32 finns det en O-ring framme vi 6:e cylinderna som hårdnar och börjar läcka med tiden. Den bör vara smidig att byta även när motorn sitter monterad. Personligen har jag inte använt ngn "packnings-svällare" men jag är skeptisk mot sånt där och skulle aldrig hälla i det i en motor som är så beroende av oljekvaliteten som den är... Sök lite om det här så kanske du hittar mer info, det bord vara den... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Tror inte man behöver vara rädd att använda Omegas produkter. De används ju av många verkstäder. Det är väl dom guckor som mässas om på knalle-marknader och likn. man bör ha lite respekt för ;) | |
| En poolare pratade också om den omega tätaren där, och sa att de funkade bra.. Men är också lite skeptisk till det, men man får la prova, omega brukar ju ha rätt hög kvallisort :) | |
|
En tanke som slår mig... Många är så väldans mån om att ha rätt olja i sin motor, och att precis all gammal olja kommer ur motorn vid byte så de kostar på sig Engineflush m.m. Och gö allt för att slippa blanda två olika oljor. Å andra sidan kan det gå himla bra att hälla i någon sorts packningssvällargucka..... Då är ju frågan, hur vet man att den himla fina oljans egenskaper inte påverkas något av att annan gucka som ska svälla packningar hälls i? Vad kan påverkas och hur, och är det lika för alla olika oljor? Personligen så anser jag att det bästa måste vara att i princip alltid undvika alla former av extra tillsatser i oljan, och heller sikta på att byta ev. läckande packningar om så är möjligt utan stora besvär. Tillsatser som den vi talar om i tråden, kan vara en tänkbar alternativ lösning om det inte är stora värden i motor/bil, om ett packningsbyte bedöms så omständigt och dyrt att de kan vara svårt att motivera det. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
På min hade jag ett liknande läckage, det var röret som går från vanosen ner mot tråget, det hade spruckit vid en fästplåt där den är skruvad i blocket, det var lite lurigt att se var det kom ifrån. Följ röret ner och känn/kolla om det är blött.. Inga konstigheter att byta, röret kostade typ 800kr eller nåt sånt..' Lycka till mvh evers |
|
|
och jag skulle aldrig hälla nå tillsatser i en liknande bil.. möjligtvis i brukshinken om det är totalt oförsvarbart att åtgärda felet ordentligt.. |
|
|
evers: Tack, ska kolla detta ! Dr T, det är ju inte direkt så jag vill hälla i ngt klabbedabb i motorn, vill ju givetvis hitta felet och åtgärda det på rätt sett.. Men felsökning/reparation kostar ju som sagt.. |
|
| Ett motorras på en m3'a kostar förmodligen mer. Se till att hitta var det läcker från och åtgärda. | |
|
omega hjälper mot bilar under 150hästar bilar med klös ska aldrig matas med sådana produkter trycket i montorn på en m-bil är förmycket för att omega ska göra ett bra jobb . vad du än gör hel inte det i din m3!! ett motorhaveri kostar som sagt bra mycket mer . m-bilar och snålhet hör ej i hop . |
|
| Kolla så det inte är högtryckslangen till servopumpen, den brukar läcka efter några år. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.