AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.231

Motorstyrning E39 (525i -02)

Ri
15
Richard Fransson
BMW 525i Touring -02
BMW 523i Touring -98
Har sökt men ej funnit.
Hur är det igenligen med BMWs "databoxar" Ska få ny databox (se inlägg Akut hjälp Stockholm............) Men vad jag undrar är hur vanligt det är med box haverie.
Sedan är jag lite nyfiken på hur det är uppbygt i stora drag. Vet ju så mycket att det är en tändspole för varje cylinder, men sedan. Om man byter "databox", byter man också ljusmodulen?! Är ljusmodel den delen som kompleterar km-mätaren, den som inte går "manipulera".
Det var ju mycket snack om databoxar för några år sedan (10 kanske) men nu har man inte hört något, har de blivit bättre eller har man accepterat att de går sönder ibland?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är egentligen inte så vanligt att boxar går sönder, vanligast är ABS/ASC modulen på E39/E38 av 99-00 årsmodell, de är en ren katastrof.
Ljusmodulen och intrumentet byter info mätarställning/servcieintervall som lagras i bägge.
Allt går att manipulera utan upptäckt när det gäller mätarställning på en BMW och på de flesta bilar tyvärr.
DME motorstyrning/EWS starspärr är ihopkodade kan endast bytas mot nya enheter, den endast nya enheter är kodbara med bilens chassienummer, lika för LCM ljusmodul/Instrument.
Ljusmodulen före 01 brukar ibland effekttransistorer ge sig och då lyser heljuset hela tiden eller inte alls som exempel, de är reparabla om man är händig.

///MVH Hasso
Länk
Ri
15
Richard Fransson
BMW 525i Touring -02
BMW 523i Touring -98
Tack för hälpen, det klarnade lite.
Nu är iallafall frun på väg hem från Stockholm med ny styrbox.
Bilen går fint nu. hoppas jag slipper byta den igen :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.