AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
859

Centrallås och torkarna mm har strejkat samtidigt, säkringar löser omg

Hej!
Har en 520i -93a som innerbelysningen då man öppnar dörren, centrallåset och alla hastigheter utom maxfart på torkarna slutat fungera samtidigt, två dagar senare börjar airbag lampan att blinka så fort man startar bilen.

Har hittat att två 7.5a säkringarna under baksätet har gått och dom går direkt man sätter i nya (kortslutning) Vad kan ha orsakat detta? Är det något relä, databox, eller kan det rent vara kabelbrott som jordar någon stans?? 80a säkringen ser ok ut och alla under huven i säkringslådan verkar hela.

Bilen har ingen ac eller elhissar, däremot eltaklucka, abs, och elspeglar om nu detta spelar roll men det kansle säger vilka databoxar jag har?

Hoppas att någon kan hjälpa mej att lokalisera felet då jag själv går bet, antar att det är någon box eller relä men man byter ju inte alla för bara för kul?

Mvh Christian
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Kolla huvudsäkringen, finns mycket skriviet om den förut.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
är inte det 80a säkringen som jag skrev att jag kollat? borde ju inte vara fel på huvudsäkringen, det är ju då så pass med ström att 7.5a säkringarna brinner innan man ens hunnit få ner dom i hållarna! Måste ju vara kortis men vart ska man leta? Är det någon komponent eller är det helt enkelt kabelbrott?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jo, prova att byta den först. Den kan vara sprucken utan att det syns.

Om du vet vilka säkringar som går kan du kolla elschemat vad de är till.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Säkringarna är ju antagligen till torkarna och centrallåset eftersom att det är dom som slutat fungera! Men om huvudsäkringen vore felet så skulle det väll ändå inte finnas störm i säkringshållaren? Jaja får väll prova byta då får ju inga andra förslag men det låter ju långsökt?

Mvh Christian
Här finns ett elschema, visserligen en 525 men förmodligen är det mesta samma.

Länk
De där 7,5A säkringarna är förmodligen manöversäkringar för reläer och styrkretsar, själva huvudtrömmen för t.ex c-låsmotorer, torkare osv har större säkringar. Död kortis brukar innebära klämda kablar eller avskavd isolering osv så att kretsen ligger direkt imot chassie nånstans. Kolla i första hand där kablage osv böjs eller rör sig vid luckor, dörrar, gångjärn osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.