AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.378

Sommardäck: Potenza+Eagle f1=Sant?

Ct
12
Ctrl
540iA -96
Skall byta däck ibak på 540:in, dock endast för att de har fel profil (tysk). har spanat in Brigstone potenza, och tycker de verkar prisvärda.
Ifram har jag Goodyear Eagle F1, vill helst inte byta dessa då de har rätt profil, samt knappt använda. Är det ren galenskap att blanda dessa två märken? Eller att överhuvudtaget ha olika märken fram/bak?

Slutligen, någon som vet om dessa däck är breda i sitt utförande? (det ska tydligen diffa rätt friskt mellan olika märken, trots samma siffror)
Däcken som ska köpas blir ett par 265/35 som ska sitta på en 10" bred fälg, detta bör inte bli ett problem, eller?

MvH Robin

Föreställningen om himmelriket är en tröst för människor, som inte har hunnit förtjäna döden under sin livstid.
Kan inte svara för storlekarna. Men att ha två olika mönster fram och bak brukar bli spårigt. Speciellt som eagle F1 är ett "gammalt" mönster. V-format medans potenzan har ett mer modernt mönster. Du kanske borde byta fram ändå. F1:orna har ju inte tillverkats på ett par år nu så gummit är gammalt även om mönstret är bra. Köp potenzan runtom! Då slipper du garanterat spårigheten. Den kan bli väldigt grov..........Plus överraskningsmomentet när gammalt gummi inte "biter"

M.V.H
Dennis
Hur kan mönstret på däcken påverka om det blir eller mindre spårigt?
Låter konstigt i mina öron.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

F1 (GS-D3) säljs ju fortfarande men det kanske är så att som inte tillverkas längre?

Har olika märken fram/bak på min M5:a och det är inga problem. Det är väl bara att köpa nya bakdäck och testa och blir det problem så byt även fram till Bridgestone och sälj dina GY. Bridgestone Potenza RE050 är ett bra däck, hade dessa på min 530 innan jag bytte till 18". Helt klart ett av alternativen när jag byter däck nästa gång.

___
//Ulf
Nämnas bör iofs att jag hade M-pkt vilket innebär som alla vet att man har sk staggered vilket betyder att bakdäcken är bedare bak än fram. Bilen blev väldigt "ormig" på vägen när jag köpt nya däck bara bak. Bytte därefter framdäcken till samma som bak och "problemet" var borta. Det finns också ett gäng trådar ang. just detta. Efter ca 100 mil hade det ormiga beteendet lagt sig. Men mitt råd att byta runt om baseras dels på den erfarenheten samt att F1:orna är "gamla"(gummit alltså) och mönstret också iofs....

Olika märken spelar ingen roll. Utan mönstret. Just F1:orna har ju ett ganska speciellt mönster, vilket inta alltid lirar med däck som potenza /sp 9000 samt mps2 vilka de flesta använder. F1:orna säljs fortfarande men har inte tillverkats på 3 år (kanske 2). Gummi är ju färskvara. GS-D3 är den senaste F1-modellen men som sagt....slutade tillverkas för ett par år sedan.

Sen vet jag ju inte om det inte märks av om bakdäcken är lika breda som fram. Men i de trådar jag läst om ämnet verkar det som samma beteende drabbar även dom som har samma bredd fram o bak..

M.V.H
Dennis
Att gummit är färskvara är en gammal seglivad myt. Det hänger på hur däcken förvarats. Rätt förvarade så håller gummit åtskilliga år, säkert längre än när däcken ändå byts pga dåligt mönsterdjup.

Det är däremot sant att ny generation däck alltid är bättre eftersom gummiblandning, uppbyggnad och mönster utvecklas för varje generation.

Olika märken fram/bak spelar ingen större roll, det är mönstertypen det hänger på. Olika mönstertyper bak repektive fram kan ge ett slingrigt och läskigt beteende på bilen.

Köp potenza-däcken bak och testa, blir det slingrigt så kan du alltid sälja av F1-däcken och sko om med potenzor fram också.
Bones: Håller med dig......men om däckets livslängd är beroende av hur man förvarar däcken måste man väl kalla gummi för färskvara. Jag menar ett mjölkpaket håller ju längre om man ställer in det i kylen efter varje gång man tagit sig ett glas.....inte sant.:-)

M.V.H
Dennis
DennisH : Hehe, nu är vi innne på semantiska frågor. :) Men jo, gör man jämförelsen med mjölk och kylskåp så....
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
DennisH; Nu ska vi reda ut ett och annat här så att folk inte går på en nit av vad du säger =)

I början på 2007 köpte jag två stycken GY GS-D3 med produktionsdatum sent 2006.
Vidare så görs F1 serien absolut fortfarande och senaste (sport) modellen idag heter Good Year F1 Assymetric. Vilka lanserades sent våren 2006 och är ett däck speciellt framtaget för tyngre RWD bilar. Däcket har en hårdare kant på insidan för ökad stabilitet.
Jag hade dessa däck bak i dimensionen 265x35x18 på en 9.5" bred alu fälg. Såhär såg det ut: Länk

Good Year F1 GS-D3 och även 2 bullrar p.g.a sitt mönster men i gengäld får man ett däck med bra "thread wear" vilket innebär att däcket är slitstarkt och håller länge vid normal körning samt ett däck som är ett helt okej allround däck.

Pirelli Pzero Rosso serien är breda i sina utföranden och har mycket mönster i ytterkanterna och kan rekommenderas för bilar med mycket camber. De slits fort men ger ett grepp som heter duga.

Michelin PS2 är ledande och kostar dubbelt så mycket.

Köp inte Continental Contisport 1. Dessa kan man ibland hitta billigt men de är känsliga mot bilar med mycket camber och slits då fort i innerkant. Annars är det ett bra däck på vanliga bilar ex. saab 9-5 och V70.

Undvik vidare Hankook K104, slits fort, dåligt grepp i vått och torrt.
K105 är en helt annan klass vilket jag faktiskt kan rekommendare.

Och om ett nytt däck är två år så är det inte totalt obrukbart, oavsett hur det är förvarat. Detta skulle innebära att ett däck som suttit på bilen i två säsonger är totalt obrukbart.
Däck är gjorda för att nötas mot asfalt med ett högt tryck i alla väder, så det är inga mjölpaket med 1 veckas hållbarhet vi talar om, det jag dock kan hålla med om är att har man däcket i solen i 2år innan man säljer det så torkar det men de flesta handlare har ju däcken inomhus vilket innebär att de i 99% av fallen är korrekt förvarade =).

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Såhär ser mönstret ut på GY F1 Assymetric ut för de som undrar: Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Herr GP: Så med din breda erfarenhet vilka däck skulle du rekomendera till min 530iAT? Dimensionen är 235/40-18 och på den bilen prioriteras komfort före sport, dvs ett däck som är tyst, säkert och relativt slitstarkt. Kör idag på K104 som satt på när jag köpte fälgarna och två av dessa kommer att behöva bytas inom kort.

___
//Ulf
Ledsen....trodde vi pratade det "gamla" mönstret här. Sedan kan det vara så (vilket jag tycker framgår) att jag inte är helt hundra på när däcken slutade tillverkas. Tog för givet att det var de äldre mönstret vi pratade om...

Var väl heller inte helt tydlig med när jag pratade om gammalt mönster och när jag pratade om gammalt däck. Det enda jag baserar mitt råd på är mönstertypen. Inte om däcket är 1,5 eller 3 år gammalt. Men ett däck som är 3 år gammalt hänger av förklarliga själ inte med de modernare däcken. Eftersom utveckling sker hela tiden....Om det nu var så att jag missade när V-mönstret lades ned så får jag be så hemskt mycket om ursäkt. Men en nit tror jag ingen går på då däcket vi pratar om defacto inte tillverkas. Men när det exakt slutade tillverkas har jag inget datum på.

Mitt råd till trådskaparen står fast: Byt bak. Om det inte funkar byter du också fram. Talar vi om det nya F1 däcket fram tror jag det funkar med potenzan bak...

Mjölkpaketsliknelsen var väl inte den bästa då:-)
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
DennisH, nu tappade du bort mig... GS-D2 är väldigt lika GS-D3 till utseende. Vilka pratar du om? Efterträdaren till GS-D3 heter F1 Assymetric.
Inte meningen att gå så hårt på, lät lite brysk i förra inlägget och det var inte riktigt meningen. Ber om uräkt för detta...

Programmer: Pratar vi däck utan att se till pengar så rekommenderar jag MIchelin PS2. Toyos nya som jag inte minns namnet på ( har precis åkt 545 hela vägen från München så jag är lite seg) ska vara väldigt prisvärda och har i tester placerat sig tvåa efter Michelin. Har ingen egen erfaranhet alls av de däcken. Vet dock att modellen innan var ett strikt V-mönster och slets fort men hade ett fenomenalt grepp...

Herr gaspedal:----Jag var övertygad att vi pratade om gs-d3 eller tidigare. Alltså V-mönstret. Det nya "assymetric" har ju ett modernt mönster liknande potenzan. Därför trodde jag att det senaste F1 däcket skulle fungera med potenzan medans jag inte tror gs-d3 och tidigare V-mönstrade lirar med potenza. Trådskaparen var ju inne på att blanda potenza med F1 (tror vi pratar V-mönster) Annars hade väl trådskaparen skrivit assymetric (tror jag).

Anledningen att jag var orolig för gummit var ju att det var så pass bra mönster kvar nästan 2 år efter att däcken tillverkades. Alltså har dom inte rullat utan legat någonstans....

Seda kan jag tillägga en tanke ang. ålder på gummit. Om det nu är så att (vi förutsätter att gs-d3 slutade tillverkas 2006) man har två bra gs-d3 på framdäcken och köper färska potenzor bak så är ju inte F1:orna otjänliga nu. Men om två/tre säsonger (beroende på körsätt:-)) så är ju dessa däck 4-5 år gamla samt att dom inte rullat de första åren....därav varningen för "gammalt" gummi.

Hoppas jag förklarat hur jag tänker....

M.V.H
Dennis
Förresten....Herr GP. Har letat som en tok efter en juste E39 M5 i snart 3 månader. Något tips på var jag ska leta..samt kolla på. Standardproblemen har jag koll på men man blir ju galen när man letar. De som har M5:or med "rätt" utrustning och låga mil har förvana att kräva hutlöst med stålar. Aja, dom vet väl helt enkelt vad dom har. Jag menar att en M5 som gått 13000 mil är ju inte direkt svårt att hitta. Nu försvann jag duktigt från tråden men när jag ändå har dig "på kroken" tänkte jag kolla om du hade någon tanke ang. detta....

M.V.H
Dennis
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
DennisH: Jag är med på ditt tankesätt och håller till viss del med dig. Jag kan tänka mig som du att det kan lira lite sådär ihop jag har inga erfarenheter om Potenzan men har hört lite sådär om dem.
Jag rekommenderar Toyo Proxes bak de har också ett V-mönster.
Dock har jag aldrig provat den kombinationen men utgår från att det bör vara okej.

CTRL: Annars beställ GS-D3 bak så behöver du inte fundera mer =)
Eller är det stor prisskillnad?

Vi kan ta M5-pratet via Powerposten så spammar vi inte tråden...

Ct
12
Ctrl
540iA -96
Ledsen för de sega svaret, tele 2 fungerar lika dåligt som vanligt:)
Det är det gamla V mönstret det handlar om, just därför började mina varningsklockor ringa lite när jag kollade på Potenza.
Är vare sig imponerad eller missnöjd med Eagle F1, spårade en smula dock (fast det var iofs på mina gammla 17" med 235 runt om) . Därav funderingar kring att byta märke. Gummit har förvarats i källare av förra ägaren samt av mig. Så förvarings mässigt bör det vara OK.

Utöver BS potenza, finns det något annat märke som är att rekomendera om man vill ha problemfritt ägande?

Har kollat som en tok om bredden på däck, finns ju ingen räknare som tar med bredden på fälg i aspekten, känns ju lite surt att köpa nya däck så har man samma tysk stuk ändå.

Föreställningen om himmelriket är en tröst för människor, som inte har hunnit förtjäna döden under sin livstid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.