|
|
|
|---|---|
|
Jag har monterat en subwoofer i bakluckan och allt funkar fint förutom att jag inte kan hitta något lämpligt ställe att koppla in min remotesladd så att förstärkaren slås på/av samtidigt som stereon. Några förslag på hur ni gjort? Jag har bara Business-radion... | |
|
Kolla i mektips här på Autopower. Där finns en beskrivning om Generella Elsystem. /Andy |
|
| I kabelstammen från radiomodulen som ligger under golvet bak kan du koppla in dig på tex antennspänningen (har för mig att det är en vit kabel). | |
| Var exakt hittar jag denna kabelstam? | |
|
Om du ej har någon navigator så kan det vara svårt att hitta denna kabelstam utan bök, men kolla in färgerna i mektipset: Länk och leta efter rätt färg istället. Dubbelkolla sedan med voltmeter att det stämmer. /Andy |
|
|
Tack för svaren! Ska kika ikväll om jag hittar någon vit kabel... |
|
|
Hej, Var försiktig med vad du belastar den vita kabeln med då den matas från headuniten, leta istället efter den lilavita kabeln som matas direkt från kl15 / startnyckeln. /Andy |
|
|
Mellankoppla ett enkelt relä annars. Karl Birgander, Kalmar BMW 530DAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
| Klarar den vita kabeln belastningen som krävs för att skicka signal till slutsteget? | |
|
Om du ska nyttja den vita, gör som gti_charlie föreslår. Har inga specar på vad radiomodulen klarar. /Andy |
|
|
Nu är det fixat! Tack vare era ledtrådar/svar tog det 15 min att hitta kabeln och koppla in den. Tack än en gång för hjälpen! |
|
|
Imorse märkte jag att när jag kopplat in remotesignalen på den vita kabeln så gick slutsteget igång när jag vrider om nyckeln i tändningsläge fast jag inte har radion på. Hur pass hårt sliter det på slutsteget när den alltid är på när man kör fast man inte lyssnar på radion? |
|
|
Möjligt att vissa modeller kör igång antennen osv även om radion (synbarligen) är avstängd. Kan vara för att ta emot RDS-signaler, trafikinfo osv, som sedan kan plackas fram, spelas upp osv när man slår på radion. Blaupunkt hade en sån lösning för mer än 10 år sedan, möjligt att bilarna är förberedda för detta, för vissa marknader osv. Normalt drar stegets remoteingång bara några få mA, dvs mindre än ett relä osv. Det sliter knappast på steget att låta detta gå i tomgång, men lite strömförbrukning blir det förstås. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.