|
|
|
|---|---|
|
Jag sänkte min -00 528 40 mm. fram.Kräver detta en hjulinställning på toe in och camber vinkel.Hur går man till väga isåfall? | |
| 40mm är ju en del. Kan tänka mig att det påverkar toe-in i första hand. En mätning och justering gör du hos firma som har lämplig optisk utrustning med bakhjulen som referens. Räkna med tusenlappen eller strax under. Det har du igen på däckkontot. | |
Transocean |
En bra fråga för när jag gjorde hjulinställning sist var det med originalhjul och fjädrar, det hade dom färdig matad i datorn men om man ändrar hur blir det då? Om man ändrar et 20 till et 15, 15" till 19" och sänker i tillägg? |
|
Det bästa är nog att eftersträva orginalvärdena på hjulvinklarna även vid sänkning. Annat ET-mått ger inga andra hjulvinklar, men en felaktig styrgeometri som säkert går att leva med om det är 5mm eller mindre. Om man däremot monterar hårdare polyuretanbussningar i länkarmar o.s.v skulle jag tro att man skulle kunna gå ner något på toe-in-vinkel. |
|
|
Mer Toe-in? Varför? Monterar man hårdare bussningar så brukar man vara ute efter väghållning, att då ändra mot toe-in som ger lugnare beteende är nog ovanligt. Se: Länk för lite om vad vinklarna gör. Karl Birgander, Kalmar BMW 530DAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
| Nej, jag sa gå ner på toe-in vinkeln, d.v.s minska toe-in. Orginal gummibussningar gör att framhjulen lättare vill gå mot toe-out vid kraftig bromsning. Hårda bussningar ger mindre flex i upphängningen och kräver mindre "kompenserande" hjulvinklar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.