AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.140

När ställer ni på? Eller kör ni redan?

Sida 3 av 4
Sa
115
Sandiiis
M3 Coupe -95
Ni som har era bilar i garage under vintern. Låter ni dem stå hela vintern, startar ni dem och har dem på tomgång eller tar ni ut bilen o åker försiktigt en sväng? Vad är att föredra av dem 3 alternativen?

Var och titta till bilen idag och man vart ju inte lite sugen att parkera volvon där inne och ta fram bmwn hehe. ;)
M5an som vilar på vintern tar jag ut en sväng ungefär var tredje vecka. Passar på när det är hyfsat torrt på vägen. Varmkör oljan ordentligt, motionerar klimatanläggningen och varvar ur någon gång. Har också en batteriladdare när bilen står still i garaget. Tror bilen mår bäst av att användas.
Jag var backade ut från garaget i söndags och upp på en trailer sen samma sak fast tvärtom. Nu har bilen gått hela 6m under 2008, men nu sover bilen igen och ska göra så ett tag till.

När det gäller om ska starta bilen eller inte under vinter säg så det finns två läger vissa för andra emot. Om det inte var för poleringen av bilen hade jag inte rört bilen en meter utan hon(bilen) hade fått sova klart ett tag till:)
Sa
115
Sandiiis
M3 Coupe -95
Vad är de som gör att vissa åker ut o kör den en sväng som du gör Weiss, vad är de bra för?? Min har stått över vintern, batteriet har jag tagit ur och laddat.
Många säger att man ska byta olja innan man ställer in den i garage så den står med bra olja och andra säger man ska byta olja när man tar fram den igen. Jag gjorde både när jag tog fram och ställde in den igen men vad är att föredra??

Tackar För Svaren
Filip_J
Jag byter olja EFTER påställning, kör inte mer än 300mil/år ändå, så oljan är ändå alltid "ny" när bilen står.

Har inte startat min bil en enda gång under avställningen i år, annars brukar jag göra som weiss sa.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
ställer nog på den 1:a April
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
4 april har jag bokat besiktning så då väcker jag Bettan :)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

1 april......
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Kör året runt.
E39 M5an går som tåget, även i snö och snömodd. Men den oerhörda accelerationen uteblir såklart...
Stängde dock av DCSen imorse på väg till jobbet, för vägbanan var faktiskt torr, och jääävlar vad den går...:-) Jag kommer aldrig byta bil :-)))
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Fan goesta, det var roligt att höra. Ja är alltså inte ensam om att åka M5 året runt.
Fick också en aha upplevelse nu när det börjar bli torrt, kör tyvärr dubbat = inget fäste alls på torr asfalt. Men men, snart sommardäck nu.

Mvh Mathias
kör året runt med den ingen menning o ha den i garaget för min del,
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
tattern: Jag trodde OCKSÅ att jag var ensam :-)
Man gör förstås som man vill, men nog är M5an en bra vinterbil allt. Och på vinterväg så är det ju otroligt kul att köra med bredställ - det borde alla få göra då och då. Skulle faktiskt kännas väldigt trist att ställa av kärran bara för att det blir annan årstid, men jag förstår såklart även de som vill "spara" bilen under de blöta månaderna...

Jag kör förresten också dubbat - Michelin X-ICE North - och inte är det bra grepp på torr asfalt, det har du så rätt i. Men med avstängd DCS så blir det ganska många procent bättre drag - DCSn är ju jäkligt petig och griper in alldeles för tidigt i mina ögon.

Men inget är bättre än sommardäck!
za
55
zabotec
M5 E39 -01
1 april.. längar :)
pl
37
plucke
M coupe -99
Hade tänkt vänta tills 1 mars, men kunde inte låta bli...från och med idag är bilen påställd :)
Idag har det varit BMW-pyssel med smörjning av läderklädsel och samtliga läderdetaljer. Sen polerade jag lite plast också.

Efteråt dristade jag mig till en liten tur där jag fick dra lite mot en Boxster S. Easy kill. :)
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Ställer på den när det är sommar, vill säga om 3 månader här uppe :|
Filip_J
P Å S T Ä L L D
Någon mer som har dristat sig? Jag sitter i valet och kvalet...
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Idag är det besiktning så jag hoppas det går bra.
På torsdag kommer jag börja använda bilen nu har den fått sova klart!

Min bil:
Länk

Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
1 April :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.