|
|
|
|---|---|
|
Tjenna jag har lite bekymmer med en bmw e30 320. med motronic elsystem denna bil är bytat elsystem i helt från skratch och helt genomgången. elsystemet är ett som jag vet fungerade innan jag satte i den. Men är lite ojämn på tomgången och när man trycker till på gasen "snabbt" så e det som att den inte hinner med o reagera utan går ner under tomgångsvarv o nästan självdör? va kan detta vara jag har mätt upp styrbox tomgångsventil och luftmassemätare men hittar inga fel HJÄLP. Sedan skulle jag vilja ha lite tips på en varvräknare som inte fungerar korrekt till samma bil??.. Tack på förhand. | |
|
Tomgången kan du ju börja med o göra rent o smörja upp tomgångsmotorn, finns nog en del info om det redan! Blödret vet i fan, har funnits på alla de M20 motorer jag haft o kört, slit bort brytaren som sitter på gasspjället så brukar de försvinna, men du får ett härligt självgung vid motorbroms eftersom att bränslet inte slås av! (Verkar va samma på alla M20). Kolla luftbälgen noga efter sprickor annars, kan ge båda syntomen på tomgång o tvekningar! Startgas kan vara o föredra! Varvräknaren kan ju vara Si-batterierna eller lödningar som släppt! Funkar allt annat så satsar ja på lödning, e nåt mer dött så byt batterierna! Kan man nästan gör hur som helst som första felsökning, kostr inte många kronor! Good Luck! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
vart finns den informationn i såna falL??... om rengöringen?? och vart sitter batterierna sitter de bak på mätarhuset??... |
|
|
Information om rengöring av tomgångsmotorn är nog bara o söka på här i forumet!, sök på "tomgångsmotor", finns många trådar! Japp batterierna sitter på mätarhuset! Finns ett mecktips under "gör de själv", står nog de du behöver veta! Länk Var ett tag sedan jag bytte, men ratten vetifan om behöver ta bort, går o få bort utan problem ändå! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Ang. att plocka bort mätarhuset så går det betydligt lättare med ratten bortplockad för "utan problem" med ratten kvar vet jag inte om jag håller med om. Kanske om man har originalratten men har man nån sportigare modell så går det minst lika fort att ta bort den som att hålla på och mixtra ut instrumentet med rattten kvar. Min tomgångsmotor gjorde jag ren med kristallolja och sen smorde jag upp med mos2-spray. ///BMW - Was sonst! |
|
|
joo fan jag har haft isär bilen en 5-6 ggr så jag vet hur jag får loss allt men jag har missat batterierna haha =D... dock så verkar tomgågsmotorn va ren o fin o den fungerade perfekt på min andra e30 =(.... men däremot så ska det ju vara 10 V på båda yttre stiften på trepinskontakten men där har jag bara tio på ena sidan o inte andra?? enligt böcker jag läst i så e det styrboxen som e fel då men jag har testat med en ny styrbox med o det e samma sak då???? vet ni nått om det??? och föresten batterierna va bra så får väl sätta mig o löda om kortet vet ni nån speciell lödning som brukar släppa eller e det bara lie slumpmässigt?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.