|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en 5-serie men en utav dörrarna på bilen är inget kul. Den har börjat bubbla längst ner, ganska mycket, kanske 20-30cm långt och 3-4cm brett. Om man vill fixa detta, vad kostar det? Man kan ju knappast bara lägga på en ny lack utan man slipar å grejer först antar jag? Hur som helst undrar jag vad detta kan kosta, med lackning eventuell slipning osv. Inget svartjobb utan seriöst gjort på en verkstad. Bilen i fråga är en 5-serie e39 98. tacksam för svar! | |
|
Mitt råd är att skaffa en "ny" dörr på skroten. Gissningsvis ligger en normal rostlagning inkl lackering på dörr runt 6000:- |
|
| okej, tack:) men vad håller bäst, en rostlagning eller en dörr från skroten som antagligen snart börjar rosta den med? | |
Transocean |
Räkna med minst fem tusen om det skall göras ordentligt. Sen är det tyvärr så att hittar man grova rostskador på ett ställe finns dom garanterat även på ett annat håll, tänk på att rosten också kan komma innifrån. Det lilla rosthålet jag hittade i tröskeln (cirka 2 cm i diameter)blev till 5x 20 centimershål när jag rensade.... |
| Vad rekomenderar du då? att köpa en ny dörr eller laga den "gamla" de är ingen synlig rost utan endast bubblor | |
|
Du får väl först pruta med motiveringen att du skall skaffa en frisk dörr. Jag skulle ha köpt en fin dörr från skroten och plockat rent den från alla detaljer och lämnat den hos en lackerare. Om du letar borde du hitta någon som gör jobbet för 2-3000:- Slutresultatet och livslängden är lättare att garantera om det inte varit grövre rostskador på den. |
|
| Tillägg: Hittar du en dörr på skroten med rätt färg och utan skador är ju det en ren bonus då du slipper lackeringen. | |
Transocean |
Vad med en bil utan rost? |
|
Ja, som Transocean säger... Det skall ju finnas en ekonomisk vinning i om du skall börja byta delar på direkten. |
|
|
Är det en vanlig färg på bilen så är det ju en god idé att leta efter en i rätt färg. Jag upplever det som att allt utom dörrarna rostar på e39. Har jag fel? Så just en rostfri dörr borde inte vara några problem att hitta. Kanske är en gammal skada som var dåligt lagad just på den dörren. Kolla noga efter annan begynnande rost/bubblor på resten av dörrarna och bilen. Det första jag gjorde när jag köpte min e39 var att rostskydda den. Det stoppar nog inte rosten men gör säkert att det tar längre tid för den att komma ordentligt. Så blir det köp och resten av bilen är fin, satsa på att försöka hålla den rostfri. Lycka till med bilköpandet. -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.