AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.327

Olika kulörer(färger) rostar olika mycket?

Jag funderar på att köpa en E46 - men har gjort en sökning på E46+rost och hittade ett helt bibliotek med klagomål på denna bil. Nu undrar jag tre saker.

1. Jag har hört att olika färger på lacken genererar olika mycket rostproblem. Enligt dessa källor ska tomatröd/ferrariröd, blå och vit vara de sämsta och silvermetallic och gråmetallic de bästa valen med avseende på rost. Svartmetallic ska vara bättre än vanlig svart. Tacksam för bekräftelse eller dementi från er med erfarenhet.

2. Problemen med galvaniseringen av E46, som jag läst om här på autopower, är det något som förbättrades med åren? Om jag köper en -03 eller -04 -tror ni då att galvaniseringen är bättre på den än tex en från -00 eller -01?

3. - en fråga som inte handlar om rost: faceliften på E46an - gjordes den vid olika tillfällen för sedan och touring? (jag är intresserad av att köpa en touring)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har ägt både tidiga och sena E46, har inte märkt någon skillnad. Har inte heller hört att den skulle vara förbättrad ju senare den är. Olika färger, olika känslig? Inte vad jag hört om heller, låter inte särskilt troligt. Fördelen med en nyare är ju förstås den garanti som gäller. Inte för att lackskyddet är bättre utan för att du har möjlighet att få det åtgärdat om det dyker upp.
hej anders - hur ny måste bilen vara för att rostskyddsgarantin ska gälla på BMW?
(det verkar vara olika för olika märken har jag märkt)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

6 år var det tidigare, numera är det 12 men jag kommer tyvärr inte ihåg från vilken årsmodell det blev 12 år. Någonstans kring 2005 tror jag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har för mig att det var redan 2004 den 12-åriga garantin kom. Nu handlar ju de flesta fall av rost inte om genomrostning vilket egentligen garantin omfattar. De delar som bytts ut har varit good-will som har sträckt sig lika många år som garantin, men inte en dag till. Om man med den 12-åriga garantin även har en 12-årig good-will policy med utbytta delar för minsta lilla bubbla vet jag inte. Jag gissar att så icke är fallet. Ang. E46:ans problemområden så hänger det mesta troligen på något fel i tillverkningsprocessen, endera med kitt, oren yta p.g.a oljerester från plåtformningen eller likn. Det är mest på dessa punkter E46 rostar.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ang fråga 3: Faceliften kom fr.o.m. modellår -02 till sedan och touring och fr.o.m. modellår -03 till coupén.

/Wiberg
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Precis som Andres -72 säger kom 12-årig 2004 men det finns de med både 6 och 12 år. Jag har svårt att tänka mig att man kan vårda sig bort från rosten på E46 utan det är ett fabrikationsfel helt enkelt. Där rost uppstår är det oftast på samma ställen på samtliga bilar dvs, bakluckan, motorhuven under framlyserna, kittet i dörrarna samt vid gångjärnen... Där det finns något kitt finns det oftast rost.
Tack för tips och kommentarer.
Angående olika kulörers benägenhet att rosta har jag sett väldigt många exempel (dock inte BMW)
på att åtminstone den tomatröda lacken blivit helt matt och ljusnat till rosa, och med stora rostproblem, inte minst på motorhuven som följd. De exempel jag kommer ihåg tydligast var ett flertal exemplar av ford och ändå fler japanare.
Eftersom pigmenten är gjorda äv helt olika material, för att få den karraktäristiska kulören, har de också helt olika egenskaper. En egenskap som varierar är pigmentens förmåga att bilda ett hårt skikt.
Jag är ingen bilexpert, men jag misstänker att alla den kulörta lacken får några lager klarlack över sig som är lika oberoende kulör. Jag tror att de olika pigmenten har olika stor tendens att stöta ifrån sig denna klarlack. Det finns säkert fler skillnader på pigmenten, men det är inte ofta jag hör någon ta upp ämnent.
Om någon billackerare eller kemist läser detta, vänligen rätta mig om jag har fel.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De röda lacker som tidigare blektes och blev matta var solida lacker som saknade klarlack. Just röda solidlacker tenderar att oxidera mer än andra kulörer. Troligen innehåller pigmentet ämnen som lättare reagerar med luften alltså. Numera är solidlackerna klarlackade lika som metalliclacker så man ser inte de oxiderade rosa bilarna mer. Om klarlacken fungerar olika bra på olika kulörer vet jag inte. Inget jag hört eller sett i alla fall.
okej, Anders - det förrädiska syret var alltså boven. Då vet jag det tackar för informationen
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Hej. En bil med solid lack rostar lättare än en med metalliclack. Metalliclack innehåller en del "ämnen" som finns i just rostskyddsfärg därför är den inte lika känslig som en solid lack.

Mvh Fabio
fabio - ja - jag misstänkte att det var nåt i metalliclacken som hjälpte till att skydda.
Då borde ju alla köpa metalliclack- och det gör väl de flesta nuförtiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.