|
|
|
|---|---|
| hej, jag har en bmw 525 24v-92 med m50 motorn, inte mycke att skryta med men jag har en fråga: jag vill ha diff och en lägre utväxling, ligger och åker till finland titt som tätt så skulle vilja skona den stackars motorn lite, vilka klumpar är det som passar direkt av?? mvh micke | |
|
Tyvärr inte många... 530 v8 manuell ska ha 3.07 i utvxäxling. Den bör passa och bör ge lite mindre varv, du har nog 3.23 nu i utväxling. Det där med diff blir sämre, det är mkt ovanligt med diff på de senare årsmodellerna, var nog vanligare till de äldre 12v modellerna tror jag. |
|
| okey, man får tacka så mycke iaf. får bli att bygga om iatället då. | |
| varför inte köpa en M5 klump? om du inte behöver din gammla bakaxel så köper jag gärna den av dig ;) är lite less på att köra med svetsdiff nu.... | |
| så du menar att m5 klumpen passar rakt av??? | |
| M5 klumpen passar nog inte rakt av och skulle antingen ge samma varv som du har nu eller 5-700 varv mer vid en bestämd hastighet på högsta växeln beroende på årsmodell på m5:an.. | |
| okey, anade nästan de. | |
| Du skrev att de får bli att bygga om. Hur tänker du bygga om då? (nyfiken) | |
| har inte en aning, men man får ta en bit itaget så löser de sig. ska försöka skaffa en klump till att börja med sen utgår jag där ifrån. får lägga upp en ny tråd sen när jag är färdig. | |
|
Vikman-81 alternativt fordon för långfärder= bmw 750-e32??? mvh pappa p |
|
| Dieseln har ju 2.65 i bakaxeln, kanske ett lite stort steg men den kan ha en klump som passar rakt av men detta är bara en gissning. 540 har 2.93 eller 2.83 därbak men de har samma klump som m5.. | |
| jo visst är bmw 750en fin långfärdsbil, men skulle du vilja demonstrera hur det skulle se ut med 3 barn och 1 rottweiler på 56kg i baksätet, pappa P mustang: jo men det blir nog ett jättekliv de, i teorin skulle väl den gå i ca 400km/h haha. nej jag får lösa de på nått sätt. håller på att kolla mitt HC värde nu bara, fick 999 på besiktningen och alla andra värden är bra, hmmm | |
|
eller 140 vid 3000 varv på femman, 20 km mindre än en 525 aut gör på högsta växeln.... Matade in lite värden i lathunden här på sidan och tror inte det skulle bli helt omöjligt, och från 53 till 65 kmh/h vid 6000 varv på ettan låter väl inte så mkt? Om en aut klarar en utväxling som ger nästan 160 vid 3000 varv på högsta växeln varför skulle inte samma bil med samma motor klara 140 vid 3000 manuell? Det verkar inte bli så jättestor skillnad utväxlingen på ettan med aut och orginal och manuell och 2.65 Men som det är orginal kan man ju åka på femman långt under 50 km/h om man inte har bråttom och vad skulle det göra dig om du var tvungen att välja 4:an i 50 istället för femman? |
|
| Och ja vid 8500 varv skulle du ha nästan 400 men... när orkar din 525:a varva 8500 varv någonsin? :-) | |
| haha, jo det är sant, | |
|
ang hög hc,tanka i en skvätt etanol och du reducerar hc värdet. 3 kids o en jycke inga problem i en 750ial!!!! |
|
| Nja prova ska du fuska bort HC prova istället att koppla bort vevhusventilationen på ett snyggt sätt, plugga ingången i insugsslangen och led den från vevhuset i friska luften så att den inte syns. Men kolla först så att motorn går rent och inte missar på tomgång för misständningar ger hög HC. | |
| alt, häng en hundralapp på slutpipen så kan det lyckas!! | |
|
hehe, jo visst men inte ens ren etanol skulle funka när värdet ligger på 999 :P jo det knepet finns ju men som sagt den missar ju på tomgång, låter som en polack försöker köra en lada på blåbär och den blir ju inte så där jätte mycke bätter på hörvarv. prövade med en ny lmm idag men ingen skillnad. ska kolla lamban imorgon och se hur de går då. jo jag skulle ju kunna fuska bort de genom besiktningen men som sagt felet är ju lika förbannat kvar. men men, ska nog bli att göra iordning den under helgen besikta under veckan och sen kanske åka lite 540 touring istället :P |
|
| nu går den som en klocka igen. felet va en trasig tändspole. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.