|
|
|
|---|---|
|
Någon som har gjort det på E39? Jag har importbilar = inget s.k. komfortpaket. Är det nåt speciellt man bör tänka på (förutom brand) om man ska skära ut skidhålet? 525 E39 -01 Mvh: Zoltan | |
Transocean |
På min tyskimporterade E34 sparkade jag ut plåten och fick en skidlucka, plåten satt endast med lite punktsvets. Borde kanske funka även på en E39? |
| Vinkelkap är en dödssynd när man kapar baksäte, dom där nedrans spånerna förstör något så in i hel*ete. Använd nibbler, dom är kanon till sånt. | |
Transocean |
Nu är det väl inte baksätet man kapar utan plåten bakom sätet... i min bil var plåten i alla fall förberedd för att "sparkas ut". |
| Ok jag kanske var lite otydlig men det spelar ingen större roll för spånerna är lika illa att ha flyga omkring i bilen när man kapar oavsett om sätet sitter i eller inte, jag har själv sett i en kompis bil hur mycket man kan förstöra om man använder en vinkelkap till plåten bakom sätet så jag tyckte att det vore synd om någon här också skulle lyckas med det. Å andra sidan, går det att sparka ut plåten så är det ju så klart ett bättre (och roligare) alternativ. | |
|
Ok, jag har i.o.f.s. tänkt att plocka ut sätet och skärma av i kupén och skära från bagaget. Tigersåg borde väl också funka. Tack i.a.f. Mvh: Zoltan |
|
| Sticksåg med lämpligt blad går också fint. Svänger bättre än tigern.. | |
| Tigersåg funkar. | |
| Sticksågen är bättre... | |
| vad anser entusiasterna att göra ett sådant ingrepp? förstöra eller utvidga bilens möjligheter? de tråkiga är ju att de blir svårt att återställa ett sådant ingrepp senare :/ | |
|
Börja med hammare och stor mejsel. På E38 är det också små punktsvetsar som man lätt forcerar med handkraft. Du borde ha en liknande lösning i din bil. Det tog några minuter att få bort plåten i min bil. Det största problemet var att man låg obekvämt i kofferten. /N |
|
Transocean |
"vad anser entusiasterna att göra ett sådant ingrepp? förstöra eller utvidga bilens möjligheter? de tråkiga är ju att de blir svårt att återställa ett sådant ingrepp senare :/" Nu är jag ingen entusiast utan kör ..iten ur min åldrande pärla, men när det är sagt så har bmw-ingenjörer tänkt inte bara på nybilsköparen som inte vill ha skidlucka utan även på möjligheten att det bland eventuella begagnatköpare finns dom som åker skidor, och skulle det sedan visa sig att dom har råkat att köpa en bil utan lucka så är den så att säga färdig skuren och sitter därför endast med lite punktsvets. Själv skulle jag aldrig i livet vilja förstöra nånting så vackert som en BMW med en skidbox på taket... |
| Håller nog med transocean där. Det är ju inget oersättligt konstverk man förstör utan ett plåtbit ditsatt med minsta möjliga arbetsinsats med ett par häftor "bzzt, bzzt". Med en kvarts arbetstid har man förmodligen återställt plåtbiten med en större portion hantverkskänsla än ursprunget ;) | |
|
Nu kom det snacket om entusiasm. Jag är entusiast, därmed tänker jag ta upp hålet med stösta omsorg. Luckan (stoppningen) i sätet är ju redan förberett från fabrik. Där är lucka i tyget om fäller ned armstödet. Jag tänker åka till skroten (eller köpa nytt) och skaffa en lucka till bagaget också. Alltså byta panel i bagaget. Jag skulle inte tro att någon lucka tas upp på ett tillverkningsband, det görs säkert på den lokala leverantörens verkstad vid nybilsköp. Eller någon specialverkstad (typ som min "originalkrok" som är monterad 2 dagar efter att bilen lämnat bandet, enligt Brief). Min tanke är att göra om det precis som BMW. Hellre en lucka i bagaget än tackräcke o box. Mvh: Zoltan |
|
| jag blev lite sur på de när jag upptäckte de på 535a att de var upptaget för jag vill ha allt som de lämnade fabrik. men de finns väl större saker än det att åtgärda då iofs...de var nån billjudsbög som ägde bilen innan och tog inte direkt ut den för att kunna köra skidor o långa grejor.. mer att de skulle bli så mycket bas i kupén i bilen som möjligt. de finns idioter som kan förstöra bilar hur mycket som helst och för vad som helst, de kan jag understryka. tex. vem borrar hål i handsfacket för att kunna montera en högtalare? tur att de är så lätt att byta handsfack på e34a :) | |
|
Extrementusiasten kan trycka bakåt! Plåten var inte "förperforerad", vilket innebar tigersåg, men det gick bra. Jag ska kolla på sk. skibag, verkar vara en fiffig sak. Den verkar ha en slags ram. Lite saftigt nypris dock, men skroten lär ha någon. Nu slipper jag i.a.f. takbox till Val Thorens (v11), grymt! Mvh: Zoltan |
|
| Ni som har lite nyare bilar... funkar skidluckan även för snowboards? I min gamla får det inte plats iallafall :-( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.